Suomi.fi fyllde 20 år:
Suomi.fi:s vision har gått från tryckta Medborgarens handbok till en nationell digital infrastruktur
Att göra vardagen smidigare i olika livshändelser har varit en hjärtefråga för Suomi.fi, som fyllt 20 år. Under årens lopp har det vid sidan av innehållet kompletterats med digitala tjänster som underlättar uträttandet av ärenden. Numera är Suomi.fi en helhet av stödtjänster för digital ärendehantering som består av 11 olika tjänster.
En webbplats baserad på livssituationer som överskrider den offentliga förvaltningens organisationsgränser var en gång i tiden revolutionerande. Suomi.fi var den kända "luckan" där det lönade sig att börja utreda ärenden om man inte visste till vilket ämbetsverk ärendet tillhörde.
Nyttiga länkar listades från Utsjoki till Hangö
Föregångaren till Suomi.fi var den 400-sidiga Medborgarens handbok. Innehållsförteckningen i handboken påminde redan i stor utsträckning om strukturen i instruktionerna i Suomi.fi. Den senaste teknologin användes redan på 90-talet. Handboken kunde också läsas som en "hyperbok" på CD-rom, på diskett och i Telmo-tjänsten.
Hyperlänkar var också en modern teknik på den tiden. I Suomi.fi:s anvisningar fanns länkar till alla tjänster inom den offentliga förvaltningen och de finländska kommunerna från Utsjoki till Hangö. Det tog tre månader för tre tjänstemän att kontrollera och komplettera länkarna i hela landet – sedan måste rundan inledas på nytt.
Numera beskrivs den offentliga förvaltningens och kommunernas serviceuppgifter decentraliserat i Suomi.fi-servicedatalagret, där uppgifterna utnyttjas via olika gränssnitt i olika tjänster.
För en smidig vardag
Det är visionen att stöda människorna i deras vardag som bidrar till utvecklandet av Suomi.fi-webbtjänsten: Från att få barn till att bli självständig och övergå till arbetslivet, från närståendevård och intressebevakning till en närståendes död, från företagsplanering, tillväxt och internationalisering till ägarbyte.
En bunt nya händelser har tagits med, såsom dataintrång och corona.
Som en del av Finlands digitala infrastruktur
Suomi.fi-familjen erbjuder gemensamma digitala tjänster till organisationer. Med Suomi.fi kan de i sina tjänster erbjuda datasäkra meddelanden, uträttande av ärenden för en annan person, betalningar, servicekarta samt datasäker dataöverföring mellan organisationer.
För att utveckla tjänsterna har det publicerats kvalitetsverktyg, testmaterial och verktyg för att utveckla samverkan mellan ordlistor, kodsystem och datamodeller.
Suomi.fi har blivit en central del av Finlands nationella digitala infrastruktur, som också väcker internationellt intresse. Tjänstemän som ansvarar för och utvecklar digitala tjänster, politiker samt representanter för företag och internationella organisationer runt om i världen besöker Suomi.fi-tjänsterna.
Suomi.fi 20 år
- Vi sammanställde de viktigaste milstolparna i samband med Suomi.fi:s 20-års jubileum på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsidor. (på finska)
- I sin blogg ger ledande specialsakkunnig Jani Ruuskanen en översikt över det förflutna och visioner om framtiden för Suomi.fi.
I ett nötskal
- Suomi.fi-familjen omfattar Identifikation, Meddelanden, Fullmakter, Betalningar, Kartor, Suomi.fi-servicedatalagret, Testmaterialtjänsten, Kvalitetsverktyg, Informationsleden, Öppen data, Interoperabilitetsplattformen.
- De populäraste Suomi.fi-tjänsterna är Identifikation (200 miljoner ärendehändelser 2021), Fullmakter (över 30 miljoner elektroniska fullmakter från användare sedan 2017) och Meddelanden (nästan en miljon användare).
- Den första Suomi.fi-webbtjänsten publicerades den 1 april 2002. Under årens lopp har den offentliga förvaltningens separata digitala tjänster (t.ex. Katso, Yritys-Suomi, Handbok för uträttande av ärenden, Medborgarkontot) integrerats i den enhetliga Suomi.fi-familjen.
- Suomi.fi-tjänsterna förnyades i det nationella Servicearkitekturprogrammet 2014–2016. Lagen om förvaltningens elektroniska tjänster trädde i kraft 2016.
- På 2020-talet ökar och utvidgas användningen av Suomi.fi. Utvecklingen av nya tjänster och nya sätt att utnyttja dem fortsätter i snabb takt.
Tilläggsuppgifter
• Jani Ruuskanen, ledande specialsakkunnig, 0295 535 031, [email protected]
• Terhi Tuokkola, ledande sakkunnig, 0295 535 097, [email protected]
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete