Sibbo kommun och Skatteförvaltningen testar digitala tjänster med hjälp av fiktiva användargrupper – Testmaterialtjänsten innehåller testdata som motsvarar en medelstor stad i Finland
Testmaterialtjänsten är en tjänst som ämbetsverken utvecklat tillsammans och som erbjuder högklassigt och säkert testmaterial som stöd för att utveckla digitala tjänster. Testmaterialtjänsten som upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata erbjuder mångsidigt testmaterial för såväl den offentliga förvaltningens som den privata sektorns digitala tjänster.
Testmaterialtjänsten erbjuder högklassigt och säkert testmaterial
Finland digitaliseras i rask takt och såväl den offentliga förvaltningen som den privata sektorn måste utveckla sina digitala tjänster kontinuerligt. Testmaterialtjänsten som upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata erbjuder ett mångsidigt utbud av testdata som motsvarar befolkningen, företagsverksamheten och lokalerna i en stad i Finland.
Testmaterialtjänsten är en simulering av samhället med dess personer, fastigheter och företag samt förhållandena mellan dem.
Sibbo kommun använde Testmaterialtjänsten för att testa olika situationer
I Sibbo kommun har testmaterialtjänsten visat sig vara ett värdefullt verktyg. I Sibbo testades Testmaterialtjänsten för första gången när Suomi.fi-fullmakterna började användas i kommunens ärendetjänst.
– Testmaterialtjänsten hjälpte oss att säkerställa att Sibbos digitala tjänster fungerar korrekt för alla användargrupper. I tjänsten finns så mångsidigt med olika entiteter, det vill säga personer, fastigheter och byggnader med olika händelser att man kan bygga upp mycket olika testkombinationer av dem, berättar Heli Särkikoski, ICT-utvecklingschef i Sibbo kommun, och fortsätter:
– Med olika testkombinationer kan vi effektivt testa situationer, t.ex. vad som händer när en vårdnadshavare söker en skolplats. Då säkerställer vi att uppgifterna om den minderåriga styrs till rätt plats. Likaså kan vi säkerställa att synligheten av barnets uppgifter begränsas som sig bör om tjänsten har en giltig spärrmarkering.
Myndigheterna samarbetar för att utveckla Testmaterialtjänsten
Janne Suortti är ägare av produkten för kvalitetssäkring vid Skatteförvaltningens produkthanteringsenhet. Skatteförvaltningen har ända från början tillsammans med andra ämbetsverk varit med i utvecklandet av Testmaterialtjänsten. Utöver Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata deltar Patent- och registerstyrelsen samt Lantmäteriverket i utvecklandet av tjänsten.
– Målet med alliansen som de olika ämbetsverken bildat har varit att underlätta testningen av digitala tjänster och minska den tid och de pengar som går åt till testningen.
Suortti anser dock att det mest värdefulla är att öka samarbetet mellan aktörerna inom alliansen:
– Testmaterialtjänsten har gett upphov till samarbete mellan de olika ämbetsverken. Naturligtvis har alla ämbetsverk egna utvecklingsobjekt och utvecklingsbehov, men ju mer aktörerna kommunicerar sinsemellan, desto bättre. På så sätt undviker man situationer där hjulet måste uppfinnas på nytt.
I Testmaterialtjänsten kan man också utnyttja enskilda testpersoner
Skatteförvaltningen har använt tjänsten i testhelheter för identifiering och fullmakter. Suortti rekommenderar tjänsten särskilt för organisationer som har många anslutningar och behov av mångsidiga testdata.
Särkikoski påpekar att Testmaterialtjänsten bra kan utnyttjas även för enskilda testpersoner.
– Testmaterialet innebär inte nödvändigtvis en massiv cvc-dump med 500 000 entiteter. Vi kan lika gärna välja en enskild testperson och simulera vad hen gör i en digital tjänst.
Suortti berättar att antalet användare av tjänsten ökar och uppmuntrar allt fler
att börja använda den:
– Tjänsten har haft många användare och antalet ökar hela tiden. Vi har fått positiv respons särskilt av sjukhus. Det lönar sig att se vilka möjligheter Testmaterialet erbjuder, dvs. bekanta dig bara fördomsfritt med det!
Tilläggsuppgifter
För inloggning får man användarnamnen från den organisation vars testmaterial man vill använda:
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata: [email protected], tfn. 0295 53 5115 (må-fr kl. 10-15)
- Patent- och registerstyrelsen: [email protected]
- Lantmäteriverket: [email protected]
- Materialkatalogen finns på adressen testiaineisto.fi
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete