Sipoon kunta ja Verohallinto testaavat digipalveluita kuvitteellisten käyttäjäryhmien avulla – Testiaineistopalvelussa on testidataa keskisuuren suomalaiskaupungin verran
Testiaineistopalvelu on virastojen yhteistyössä kehittämä palvelu, joka tarjoaa laadukasta ja turvallista testiaineistoa digitaalisten palvelujen kehittämisen tueksi. Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämä Testiaineistopalvelu tarjoaa monipuolisesti testiaineistoa niin julkishallinnon kuin yksityisen sektorinkin digitaalisten asiointipalvelujen käyttöön.
Testiaineistopalvelu tarjoaa laadukasta ja turvallista testiaineistoa
Suomi digitalisoituu vauhdilla, ja niin julkishallinnon kuin yksityisen sektorinkin on kehitettävä jatkuvasti digitaalisten palvelujensa laatua ja toimivuutta.
Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämä Testiaineistopalvelu tarjoaa monipuolisen valikoiman testidataa, joka vastaa suomalaisen kaupungin väestöä, yritystoimintaa ja tiloja. Testiaineistopalvelu on siis ikään kuin simulaatio yhteiskunnasta henkilöineen, kiinteistöineen ja yrityksineen sekä niiden välisine suhteineen.
Sipoon kunta käytti Testiaineistopalvelua erilaisten tilanteiden testaamiseen
Sipoon kunnassa Testiaineistopalvelu on osoittautunut arvokkaaksi työkaluksi. Sipoossa Testiaineistopalvelua kokeiltiin ensimmäisen kerran, kun kunnan asiointipalvelussa otettiin käyttöön Suomi.fi-valtuudet.
– Testiaineistopalvelu auttoi meitä varmistamaan, että Sipoon digitaaliset palvelut toimivat oikein kaikille eri käyttäjäryhmille. Palvelusta löytyy niin monipuolisesti erilaisia entiteettejä, eli henkilöitä, kiinteistöjä ja rakennuksia, joilla on erilaisia tapahtumia, että niistä pystyy rakentamaan hyvin erilaisia testiyhdistelmiä, Sipoon kunnan ICT-kehittämispäällikkö Heli Särkikoski kertoo ja jatkaa:
– Erilaisten testiyhdelmien avulla voimme tehokkaasti testata tilanteita, kuten mitä tapahtuu, kun huoltaja hakee koulupaikkaa. Tällöin varmistamme, että huollettavan henkilön tiedot ohjautuvat oikeaan paikkaan. Samoin voimme varmistaa, että jos lapsella on voimassa oleva turvakielto, palvelu rajoittaa hänen tietojensa näkyvyyttä asianmukaisesti.
Virastot yhteistyössä Testiaineistopalvelun kehittämisessä
Janne Suortti toimii Verohallinnon tuotehallintayksikössä laadunvarmistustuotteen tuoteomistajana. Verohallinto on ollut alusta asti mukana Testiaineistopalvelun kehittämisessä muiden virastojen kanssa. Verohallinnon ja Digi- ja väestötietoviraston lisäksi palvelun kehittämisessä ovat mukana Patentti- ja rekisterihallitus sekä Maanmittauslaitos.
– Eri virastojen muodostaman allianssin tavoitteena on ollut helpottaa digitaalisten palvelujen testausta ja vähentää siihen kuluvaa aikaa ja rahaa.
Suortti pitää arvokkaimpana kuitenkin allianssiin kuuluvien toimijoiden välisen yhteistyön lisääntymistä:
– Testiaineistopalvelu on synnyttänyt yhteistyötä eri virastojen välillä. Tietenkin joka virastolla on omat kehityskohteet ja kehitystarpeensa, mutta mitä enemmän toimijat kommunikoivat keskenään, sen parempi. Näin vältetään tilanteita, joissa pyörä joudutaan keksimään uudelleen.
Testiaineistopalvelussa voi hyödyntää myös yksittäisiä testihenkilöitä
Verohallinnossa palvelua on käytetty tunnistautumisen ja valtuuksien testauskokonaisuuksissa. Suortti suosittelee palvelua erityisesti organisaatioille, joilla on paljon liittymiä ja tarvetta monipuoliselle testidatalle.
Särkikoski huomauttaa, että Testiaineistopalvelua voi hyvin hyödyntää hyvin myös yksittäisten testihenkilöiden tasolla.
– Testiaineisto ei välttämättä tarkoita massiivista 500 000 entiteetin cvc-dumppia. Voimme yhtä hyvin valita yksittäisen testihenkilön ja simuloida hänen toimintaansa digitaalisessa palvelussa.
Suortti kertoo palvelun käyttäjien määrän olevan kasvussa ja rohkaisee yhä uusia
käyttäjiä palvelun piiriin:
– Käyttäjiä on ollut palvelulla paljon ja määrä kasvaa koko ajan. Erityisesti sairaaloilta on saatu positiivista palautetta. Kannattaakin rohkeasti katsoa Testiaineiston tarjoamat mahdollisuudet läpi, eli ennakkoluulottomasti vain tutustumaan siihen!
Lisätietoa
Jos tarvitset tunnukset Testiaineistopalveluun, voit olla yhteydessä
- Digi- ja väestötietovirasto: [email protected], puh. 0295 53 5115 (ma-pe klo 10-15)
- Patentti- ja rekisterihallitus: [email protected]
- Maanmittauslaitos: [email protected]
- Kirjaudu aineistokatalogiin osoitteessa testiaineisto.fi
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete