Nya VAHTI-arbetsgrupper söker lösningar på gemensamma utmaningar inom digital säkerhet
Ledningsgruppen för digital säkerhet inom den offentliga förvaltningen (VAHTI), som arbetar under Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB), tillsätter fem arbetsgrupper för att lösa centrala utmaningar inom digital säkerhet som identifierats av experter och ledningsgrupper.
De nya VAHTI-arbetsgrupperna har som uppgift att söka konkreta lösningar på utmaningarna inom digital säkerhet genom sektorsövergripande samarbete. Arbetsgrupperna kan till exempel erbjuda den offentliga förvaltningen och dess intressentgrupper modeller för bästa praxis, anvisningar och mallar, andra stöddokument, verktyg och webbutbildningar eller andra metoder för att främja personalens kompetens.
Verksamheten inleddes med ett gemensamt kickoff-evenemang för de fem VAHTI-arbetsgrupperna som MDB ordnade den 27 augusti 2020.
Arbetsgrupperna fokuserar på olika delområden inom digital säkerhet
Arbetsgrupperna söker lösningar för alla delområden inom digital säkerhet. De fem VAHTI-arbetsgrupperna som nu tillsätts är:
- Utveckling av riskhantering
- Utveckling av verksamhetens kontinuitet och beredskap
- Utveckling av digital säkerhet inom ICT-tjänster
- Utveckling av dataskydd
- Utveckling av kompetens inom digital säkerhet
Varje grupp har en ordförande, en vice ordförande, en expertsekreterare tillsatt av MDB och i genomsnitt 50 experter. Man inleder regelbundna möten som en del av verksamheten för att ge experterna möjlighet att dela med sig av bästa praxis och diskutera konfidentiellt om utmaningar som förtroendenätverket kan hjälp med.
Fortfarande möjligt att anmäla sig
Ett stort intresse visades för VAHTI-arbetsgrupperna under anmälningstiden, och sammanlagt över 170 experter inom den offentliga förvaltningen och näringslivet deltar nu i arbetet. Över 540 experter har redan under början av året anmält sig för att följa VAHTI-verksamheten.
Det är fortfarande möjligt att anmäla sig till VAHTI-verksamheten. Du kan delta antingen som följare eller som medlem i en arbetsgrupp.
Mer information om verksamheten och anmälan finns på vår webbplats: dvv.fi/vahti.
Mer information:
VAHTI-generalsekreterare Kimmo Rousku, [email protected], tfn 0295 535 120
Ledande expert Erja Kinnunen, [email protected], tfn 0295 535 230
VAHTI-arbetsgruppernas kickoff-evenemang genomfördes virtuellt som ett Teams-möte. På bilden syns cirka en fjärdedel av deltagarna.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete