Uudet VAHTI-työryhmät etsivät ratkaisuja digiturvan yhteisiin haasteisiin
Digi- ja väestötietoviraston (DVV) vastuulla oleva Julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden johtoryhmä (VAHTI) asettaa viisi työryhmää ratkomaan keskeisiä, asiantuntijoiden ja johdon tunnistamia haasteita, jotka uhkaavat digitaalista turvallisuutta.
Uusien VAHTI-työryhmien tehtävänä on etsiä digiturvan haasteisiin konkreettisia ratkaisuja poikkihallinnollisen yhteistyön kautta. Työryhmät voivat tarjota julkishallinnolle ja sen sidosryhmille esimerkiksi malleja parhaista käytännöistä, ohjeita ja mallipohjia, muita tukidokumentteja, työkaluja ja verkkokoulutuksia tai muita henkilöstön osaamista edistäviä keinoja.
Toiminta käynnistyi DVV:n toteuttamalla, viiden VAHTI-työryhmän yhteisellä kickoff-tilaisuudella 27.8.2020.
Työryhmät keskittyvät digiturvan eri osa-alueisiin
Työryhmät etsivät ratkaisuja kaikille digiturvan eri osa-alueille. Viisi nyt asetettavaa VAHTI-työryhmää ovat:
- Riskienhallinnan kehittäminen
- Toiminnan jatkuvuuden ja varautumisen kehittäminen
- ICT-palveluiden digitaalisen turvallisuuden kehittäminen
- Tietosuojan kehittäminen
- Digiturvaosaamisen kehittäminen
Jokaisessa ryhmässä on puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, DVV:n asettama asiantuntijasihteeri sekä keskimäärin 50 asiantuntijaa. Osana toimintaa käynnistyvät säännölliset kokoukset, joissa asiantuntijat voivat jakaa parhaita käytäntöjä ja keskustella luottamuksellisesti haasteista, joihin on mahdollista saada apua luottamusverkostolta.
Mukaan voi ilmoittautua edelleen
Ilmoittautumisaikana VAHTI-työryhmiin kohdistui valtavasti kiinnostusta, ja työskentelyyn osallistuu nyt yhteensä yli 170 julkisen hallinnon ja elinkeinoelämän asiantuntijaa. VAHTI-toimintaa seuraamaan on alkuvuoden aikana ilmoittautunut jo yli 540 asiantuntijaa.
VAHTI-toimintaan ilmoittautuminen on edelleen mahdollista, voit osallistua siihen joko seuraajana tai työryhmän jäsenenä.
Lisätietoja toiminnasta ja mukaan ilmoittautumisesta löydät verkkosivuiltamme: dvv.fi/vahti.
Lisätiedot:
VAHTI-pääsihteeri Kimmo Rousku, [email protected], puh. 0295 535 120
Johtava asiantuntija Erja Kinnunen, [email protected], puh 0295 535 230
VAHTI-työryhmien kickoff-tilaisuus toteutettiin virtuaalisesti Teams-kokouksena. Kuvassa näkyy noin neljäsosa tilaisuuteen osallistuneista asiantuntijoista.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete