Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fortsätter sitt långsiktiga arbete för ett smidigt Finland under ledning av Janne Viskari
Statsrådet har i dag utnämnt Janne Viskari, generaldirektör för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, att fortsätta i sitt uppdrag under de följande fem åren.
– Det är mycket motiverande att fortsätta i myndighetens ledning i en situation där Finland är på första plats i EU:s digitaliseringsranking. Vår uppgift är att hålla Finland i spetsen för utvecklingen även i fortsättningen, berättar Janne Viskari.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället och erbjuder tjänster för olika livssituationer. Myndighetens verksamhet är riksomfattande och sysselsätter 1 012 personer. Myndigheten inledde sin verksamhet i början av 2020 i och med sammanslagningen av Befolkningsregistercentralen och magistraterna.
– Vi främjar digitaliseringen av hela samhället genom att erbjuda tjänster bland annat för att utveckla den digitala säkerheten och det digitala stödet. Vi utvecklar och erbjuder också Suomi.fi-tjänster som olika aktörer i samhället i stor utsträckning kan utnyttja i sin egen verksamhet, fortsätter Janne Viskari.
Nästa år är avsikten att publicera en ny Suomi.fi-tjänst som fungerar som en telefonapplikation, via vilken man kan använda ett digitalt identitetsbevis i besöks- och e-tjänster. Tjänsten kan också utvidgas till att omfatta användningen av andra tillstånds- och personuppgifter i Finland och Europa.
Digitaliseringen gör det smidigare att uträtta ärenden hos myndigheter
Digitaliseringen erbjuder också metoder för att utveckla den egna verksamheten vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Myndigheten har redan utvecklat tjänster, processer, instruktioner och verksamhetssätt till att fungera riksomfattande. Till näst satsar myndigheten på att modernisera uträttande och hantering av ärenden samt serviceproduktionen. Målet är att det ska vara så smidigt som möjligt att sköta ärenden med myndigheterna oberoende av var i Finland man bor eller uträttar ärenden.
– Med hjälp av digitaliseringen kan vi också utveckla myndighetens egna tjänster i en mer omfattande riktning som också beaktar olika skeden i livet bättre. Viktiga tillämpningsområden för digitaliseringen är för oss de tjänster som är komplexa helheter som exempelvis de som tillhandahålls de anhöriga vid en närståendes död, intressebevakning samt tjänster för invandrare. Servicekedjorna överskrider ofta organisationernas gränser i alla dessa fall och är beroende på kundernas livssituation dessutom förknippat med flera olika aktörers tjänster. Genom att utnyttja digitalisering och samarbete mellan olika myndigheter och andra aktörer kan servicehelheterna göras smidigare i framtiden, berättar Janne Viskari.
Digitala tjänster används redan i stor utsträckning, men papperstvånget fördröjer myndigheternas verksamhet
Både organisationer och allmänheten sköter redan en stor del av sina ärenden via digitala kanaler. I Finland är användningen av digitala tjänster baserad på frivillighet.
– Danmarks goda erfarenheter av den allmänna elektrifieringen av ärenden och vad det eventuellt kan visa oss i Finland är viktigt att lyfta fram till diskussion i framtiden. Att behandla och avgöra ärenden endast elektroniskt ska vara möjligt för myndigheter gällande de personer som bevisligen kan uträtta ärenden elektroniskt. För närvarande har vi ett papperstvång i Finland, dvs. myndigheterna måste skicka avgöranden till kunderna i pappersform per post, även om kunden själv skulle ha uträttat ärenden i e-tjänsten om hen inte separat har gett sitt samtycke till elektronisk myndighetskommunikation, berättar Janne Viskari.
Om kunden kan uträtta ärenden digitalt ska det vara det primära sättet att uträtta ärenden, det vill Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Samtidigt skulle detta betyda satsningar på ett omfattande utbud av digitalt stöd
Generaldirektör Janne Viskari, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Mer information:
Janne Viskari
fö[email protected]
tfn 0295 536 000
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete