Den nya e-tjänsten gör intressebevakningen smidigare
Intressebevakningens e-tjänst är en digital tjänst som utvecklats för intressebevakare och intressebevakningsfullmaktstagare. I den nya tjänsten kan man för närvarande ansöka om tillstånd för tillståndspliktiga rättshandlingar. I fortsättningen kan man i tjänsten också sköta många andra intressebevakningsärenden med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Digitaliseringen framskrider i förmyndarverksamhetens tjänster vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB). Den nya digitala tjänsten svarar på respons från kunderna. E-tjänsten erbjuder privata intressebevakare och intressebevakningsfullmaktstagare ett smidigare sätt att uträtta ärenden med ämbetsverket och underlätta vardagen för många finländare som sköter sina närståendes ärenden. Smidigare ärendehantering svarar också på det ökade behovet av intressebevakning när befolkningen åldras.
Den digitala tjänsten effektiviserar MDB:s verksamhet när antalet onödiga anhängiggöranden minskar. På så sätt medför e-tjänsten besparingar för samhället.
E-post går till historien – intressebevakningsärenden sköts nu behändigt på nätet
En privat intressebevakare kan i tjänsten göra en ansökan om tillstånd bland annat för att sälja och köpa huvudmannens bostad eller för avvittring och arvskifte. Även en intressebevakningsfullmaktstagare kan ansöka om tillstånd där, om så har bestämts i intressebevakningsfullmakten.
Intressebevakningens e-tjänst styr användaren att göra en tillståndsansökan med stark autentisering och ger råd om vilka bilagor som behövs till ansökan. När alla nödvändiga dokument har skickats till MDB på en gång kan ärendet behandlas och avgöras snabbare.
Framöver kommer nästan alla intressebevakningsärenden att finnas i tjänsten
Redan i år är det möjligt att göra en slutredovisning och senare en årsredovisning i Intressebevakningens e-tjänst. I framtiden kan nästan alla ärenden som gäller förmyndarverksamhet skötas i e-tjänsten.
Intressebevakaren kan redan nu sköta många ärenden med en webblankett, såsom lämna in en egendomsförteckning samt års- och slutredovisningar. Via en webblankett kan man också ansöka om förordnande av en intressebevakare för sig själv eller göra en anmälan om en person som behöver intressebevakning. Nya webblanketter tas i bruk under våren.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete