Uusi asiointipalvelu sujuvoittaa edunvalvonnan asioimista
Edunvalvonnan asiointipalvelu on edunvalvojille ja edunvalvontavaltuutetuille kehitetty digitaalinen palvelu. Uudessa palvelussa voi tällä hetkellä hakea lupia luvanvaraisiin oikeustoimiin. Jatkossa palvelussa voi hoitaa myös monia muita edunvalvontaan liittyviä asioita Digi- ja väestötietoviraston kanssa.
Digitalisaatio etenee Digi- ja väestötietoviraston (DVV) holhoustoimen palveluissa. Uusi digitaalinen asiointipalvelu vastaa asiakkailta saatuun palautteeseen. Asiointipalvelu tarjoaa yksityisille edunvalvojille ja edunvalvontavaltuutetuille sujuvamman tavan asioida viraston kanssa ja helpottaa monen läheisensä asioita hoitavan suomalaisen arkea. Sujuvampi asiointi vastaa myös kasvavaan edunvalvonnan tarpeeseen väestön ikääntyessä.
Digitaalinen asiointipalvelu tehostaa DVV:n toimintaa, kun turhat vireillepanot vähenevät. Näin asiointipalvelu tuo säästöjä yhteiskunnalle.
Sähköposti jää historiaan – edunvalvonnan asioita hoidetaan nyt kätevästi verkossa
Yksityinen edunvalvoja voi tehdä palvelussa lupahakemuksen muun muassa päämiehen asunnon myymiseksi ja ostamiseksi tai ositusta ja perinnönjakoa varten. Myös edunvalvontavaltuutettu voi hakea siellä lupia, jos edunvalvontavaltakirjassa on niin määrätty.
Edunvalvonnan asiointipalvelu ohjaa käyttäjää tekemään lupahakemuksen vahvan tunnistautumisen kautta ja neuvoo, mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan. Kun kaikki tarvittavat asiakirjat on toimitettu DVV:lle kerralla, asia voidaan käsitellä ja ratkaista nopeammin.
Tulevaisuudessa palvelusta löytyvät lähes kaikki edunvalvontaan liittyvät asiat
Jo tänä vuonna Edunvalvonnan asiointipalvelussa on mahdollisuus tehdä päätöstili ja myöhemmin vuositili. Tulevaisuudessa asiointipalvelussa voi hoitaa kutakuinkin kaikki holhoustoimeen liittyvät asiat.
Edunvalvoja voi hoitaa verkkolomakkeella jo nyt monet asiat, kuten toimittaa omaisuusluettelon sekä vuosi- ja päätöstilit. Verkkolomakkeen kautta voi myös hakea edunvalvojan määräämistä itselle tai tehdä ilmoituksen edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä. Uusia verkkolomakkeita otetaan käyttöön kevään aikana.
Siirry Edunvalvonnan asiointipalveluun
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete