Besök på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen kräver tidsbokning
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata begränsar kundservicen på sina serviceställen för att förhindra spridningen av coronaviruset. För att uträtta ärenden på våra serviceställen boka alltid tid på förhand.
Kom inte till serviceställen om du har symtom på luftvägsinfektion eller om du är i karantän på grund av att du blivit utsatt för coronaviruset. Följ karantäninstruktionerna när du anländer från utlandet. Se instruktionerna på thl.fi.
Våra telefontjänster betjänar kl. 9-12. Också våra elektroniska tjänster betjänar normalt. Vi rekommenderar att du i första hand sköter dina ärenden med oss per telefon eller via våra elektroniska tjänster.
I webbtjänsten Intyg från befolkningsdatasystemet går det att beställa flera olika intyg och dem får man genast i bruk. Namnändringsansökan kan man också göra elektroniskt i webbtjänsten Namnändring.
Så här bokar du tid till kundtjänsten
Om du inte kan sköta dina ärenden elektroniskt eller per telefon kan du boka tid till ett av våra serviceställen.
- Via webbtjänsten för tidsbeställning
- Genom att ringa till ett av våra kundtjänstnummer för att boka tid. Se alla våra servicenummer enligt ärende.
Övergången till den elektroniska tidsbeställningen förbättrar både kundernas och personalens säkerhet när de inte behöver tillbringa tid i väntrummet.
I webbtjänsten för tidsbeställnig finns endast för följande tjänster:
- Ändring av personuppgifter
- Registrering av utlänningar
- Vigsel
- Notarius publicus
Ändring av personuppgifter och prövning av hinder mot äktenskap går även att sköta elektroniskt eller per post.
I andra tjänster är tidsbokning inte möjlig, för de kräver inte besök hos myndigheten.
Ska du returnera en ansökan som gjorts i tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande?
Vår kundtjänst tar emot färdiga ansökningar och identifierar personen som lämnar in ansökan. Vi behandlar inte ansökan under kundbesöket.
Genom att bekanta dig med anvisningarna för tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande får du utifrån dina svar exakta råd om vilka bilagor som ska bifogas till ansökan och vem som ska underteckna ansökan.
Det lönar sig att bekanta sig med anvisningen, eftersom det därefter är mycket smidigare att göra en ansökan.
Se anvisningen
Gå till tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete