Vanliga frågor - tvåfaktorsautentisering
Webbapplikationen för BDSförfrågan har tagit i bruk tvåfaktorsautentisering 11.5.2023.
Detta gäller personer som loggar in på Webbapplikationen för BDSförfrågan med kombinationen användarnamn och lösenord.
Mer information och anvisningar: Tvåfaktorsautentisering
Allmänna frågor
Av datasäkerhetsskäl kräver inloggning utöver användarnamn och lösenord från och med den 11 maj 2023 en engångskod som fås i autentiseringsappen. Verifieringen av inloggningen görs med en annan enhet.
Autentiseringsappen måste kopplas till ditt användarnamn i BDSförfrågan. Fr.o.m. 11.5.2023 styrs du automatiskt till sidan var du gör koppligen.
När en verifieringskod krävs för inloggning visas den i autentiseringsappen.
Öppna autentiseringsappen och klicka vid behov på kontot DVV-1 TOTP-2FA.
Vissa telefoner visar verifieringskoden direkt på autentiseringsappens huvudsida.
Kontakta din chef eller någon annan som fattar beslut i ärendet i din organisation. Arbetsgivaren ansvarar för att du kan även i fortsättningen logga in på BDSförfrågan. Verifieringen av inloggningen görs med en annan enhet.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utreder som bäst andra inloggningsalternativ.
Det är inte möjligt att logga in på BDSförfrågan med Suomi.fi-identifikation.
Nej, det kan du inte få. För att få en verifieringskod måste du ladda ner autentiseringsappen till din smarttelefon.
Du får ett nytt lösenord på inloggningssidan för BDSförfrågan genom att klicka på knappen Beställ ett nytt lösenord eller genom att ringa kundsupportens telefonnummer 020 343 433.
Lösenordets giltighetstid är för närvarande 90 dagar men det förlängs efter ibruktagandet av tvåfaktorsautentiseringen.
Frågor om autentiseringsappen
Autentiseringsappen är en applikation som installeras på en smarttelefon och som ökar inloggningens datasäkerhet. Autentiseringsapp kallas också för autentiserare.
Du kan använda en autentiseringsapp som redan är installerad på din smarttelefon. Ett nytt konto läggs till i autentiseringsappen och ditt användarnamn i BDSförfrågan kopplas till det nya kontot.
Du kan använda en redan installerad autentiseringsapp i din smarttelefon, dvs. du behöver inte ladda ner en ny autentiseringsapp för att logga in i BDSförfrågan. Ett nytt konto läggs till i autentiseringsappen som kopplas till användarnamnet i BDSförfrågan.
Ladda ner autentiseringsapp från appbutiken i din smarttelefon.
Kontrollera med din egen organisation vilken autentiseringsapp du kan använda. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan som myndighet inte rekommendera vilken autentiseringsapp du ska använda.
Kontakta din organisations IT-stöd.
Varje användare måste ha en egen autentiseringsapp i en smarttelefon som inte är gemensam.
Du kan inte koppla bort autentiseringsappen själv, utan du måste kontakta kundsupporten tfn 020 343 433 (24h).
Det räcker inte att du raderar kontot i autentiseringsappen eller tar bort hela autentiseringsappen från smarttelefonen.
Frågor om smarttelefoner
Kontakta din organisations IT-stöd.
Ditt användarnamn är kopplat till autentiseringsappen i din smarttelefon och du kan endast använda den smarttelefonen för att logga in på BDSförfrågan.
Om du har haft en koppling till en autentiseringsapp i din föregående telefon med ditt användarnamn för BDSförfrågan måste kopplingen raderas. Du kan inte själv radera kopplingen till autentiseringsappen utan du måste kontakta BDSförfrågans användarstöd på telefonnummer 020 343 433 (24h).
Att radera kontot från autentiseringsappen eller att radera hela autentiseringsappen från en smarttelefon raderar inte kopplingen med autentiseringsappen.
Alternativ för inloggning är ett certifikatkort som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata beviljar om certifikatkortet är bundet till ditt arbete eller anställningsförhållande.
Arbetsgivaren bestämmer om organisationens användare kan använda sina personliga telefoner.
Arbetsgivaren bestämmer också vilket inloggningssätt som organisationen använder eller om flera inloggningssätt är tillåtna.
Kontakta din organisations IT-stöd, de fastställer vilka applikationer som kan laddas ner på organisationens enheter.
Nej, det kan du inte få. För att få en verifieringskod måste du ladda ner autentiseringsappen till din smarttelefon.
Frågor om kodkalkylatorn
En kodkalkylator är ett inloggningsalternativ i BDSförfrågan för dem som inte har en smarttelefon eller möjlighet att ladda ner en autentiseringsapp i sin smarttelefon.
MFA (Multi-Factor Authentication) är ett mer datasäkert sätt att logga in. Utöver användarnamnet och lösenordet används en kodkalkylator för inloggningen.
Kontakta din chef eller någon annan instans i er organisation som bestämmer om sådana ärenden.
Kalkylatorn måste vara en programmerbar MFA-apparat som stöder TOTP-standarden (Time-based one-Time Password).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan som myndighet inte rekommendera vilken kodkalkylator organisationerna ska använda.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har testat TOKEN2 Evvis QR1 ja TOKEN2 C302-i.
Kodkalkylatorn kopplas till användarnamnet i princip på samma sätt som autentiseringsappen på Användartjänster-sidan.
Följ tillverkarens instruktioner för att konfigurera kodkalkylatorn.
Du kan testa att kodkalkylatorn fungerar med funktionen tillsätt autentiseringsapp på sidan Användartjänster. När kopplingen är gjord kan du testa att den fungerar genom att logga in på testsidan.
BDSförfrågans användare kommer till sidan Användartjänster via länken på BDSförfrågans framsida eller genom att logga in direkt på sidan Användartjänster.
Följ i tillämpliga delar anvisningarna för att koppla en autentiseringsapp. Koppla kodkalkylatorn till ditt användarnamn på sidan Användartjänster i BDSförfrågan med funktionen koppla en autentiseringsapp.
Kontakta vid behov din organisations IT-stöd. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ger inte anvisningar eller tekniskt stöd för ibruktagande eller användning av MFA-apparater.
Om du har haft en koppling till ditt användarnamn för BDSförfrågan i din föregående kodkalkylator måste kopplingen raderas. Du kan inte själv radera kopplingen utan du måste kontakta BDSförfrågans användarstöd på telefonnummer 020 343 433 (24h).
Att radera kontot från kodkalkylatorn raderar inte kopplingen till autentiseringsappen.
Frågor om certifikatkort
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata beviljar certifikatkort för organisationer och samfund.
För att du ska kunna logga in på BDSförfrågan med ditt certifikatkort måste du först göra en manuell kortkoppling i BDSförfrågan. Du kan göra en kortkoppling med ett certifikatkort som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata beviljar om certifikatkortet är bundet till ditt arbete eller anställningsförhållande. (Kortkopplingens instruktionsvideo)
Du hittar också instruktioner om hur man gör en kortkoppling i kapitlet Instruktioner i BDSförfrågan.
Om det uppstår något problem med kortkopplingen, försök först använda en annan webbläsare. Om kortkopplingen ändå inte lyckas kan du kontakta vtjkysely(a)dvv.fi. Vänligen bifoga en skärmdump av ett eventuellt felmeddelande.
Nej, då behöver du ingen autentiseringsapp. Att logga in med certifikatkort är också tvåfaktorsautentisering och kräver ingen autentiseringsapp.
Testa att certifikatet fungerar på testsidan. Om certifikatet fungerar enligt testsidan ska du kontrollera att du har följt anvisningar för hur man kopplar certifikatkort.
Prova kopplingen för certifikatkortet även med en annan webbläsare.
Om du inte kan lösa problemet kan du kontakta vtjkysely.info(at)dvv.fi
Certifikatkorten är personliga och om alla har en personlig arbetsstation måste den ha en kortläsare.
För gemensamma arbetsstationer räcker det med en kortläsare, så länge varje person loggar ut och tar med sig sitt certifikatkort när de lämnar den gemensamma arbetsstationen.
Frågor för ansvariga användare
Den ansvariga användaren ser vid behov för varje användare i BDSförfrågan om användaren har tagit i bruk inloggning med certifikatkort (dvs. gjort en koppling till certifikatkortet). På fliken Basuppgifter för användaren finns punkten "Certifikatinloggaren" där man kryssar för om användaren har gjort en koppling till certifikatkortet.
Som ansvarig användare kan du också söka alla användare i er organisation som loggar in med certifikatkort i BDSförfrågan. Lägg till ett kryss i punkten "Certifikatinloggaren" i användaradministrationen och klicka på "Sök" utan andra sökvillkor. Du får fram de användare som har tillgång till inloggning med certifikatkort. När du tar bort krysset och söker utan sökvillkor får du en lista över alla användare i er organisation som använder BDSförfrågan.
Den ansvariga användaren lägger till användare på samma sätt som tidigare. Den nya användaren loggar för första gången in på BDSförfrågan med användarnamn och lösenord. Systemet styr användaren i samband med den första inloggningen till sidan Användartjänster, där användaren kan göra antingen en koppling till certifikatkort eller en koppling till en autentiseringsapp.
På BDSförfrågans framsida finns ett meddelande om detta. Det vore bra om de ansvariga användarna skulle säkerställa att organisationens användare av BDSförfrågan fått informationen.