Utsattes din organisation för ett dataintrång eller ett dataläckage? Suomi.fi-webbtjänsten erbjuder nu samlade anvisningar
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har i Suomi.fi-webbtjänsten publicerat en elektronisk guide för organisationer som utsatts för dataintrång eller dataläckage. Guiden ger företag, samfund och andra organisationer information om hur de ska agera, om de misstänker att deras organisation utsatts för dataintrång eller om sekretessbelagda handlingar har läckt ut från organisationen till offentligheten.
Den nya guiden i Suomi.fi-webbtjänsten berättar hur en organisation ska gå till väga vid en akut situation, hur den kan förhindra ytterligare skador och var man kan söka hjälp för att utreda det som skett. Guiden ger också nyttiga råd om vad det man bör göra efter krisen, för att något motsvarande inte ska inträffa på nytt. Med hjälp av guiden kan man också kontrollera hur väl organisationen förberett sig för dataintrång.
”Också för organisationen innebär ett dataintrång eller ett dataläckage en kris, som i allmänhet kommer som en överraskning. I en dylik situation utsätts organisationen för väldigt många frågor från bekymrade kunder, media och andra håll”, berättar överdirektör Timo Salovaara från avdelningen Tjänster vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
”För organisationer är situationen ofta lika kaotisk och oklar som den är för dem som utsatts för en dataläcka i sitt privatliv. Därför ville vi lätta också på organisationernas vånda i ett dylikt läge. Jag hoppas att den guide vi har publicerat hjälper olika organisationer att agera i dylika krissituationer och att förhindra eventuella ytterligare skador så effektivt som möjligt”, tillägger Salovaara.
Guiderna för medborgare och organisationer producerades i samarbete
Den nya guiden är en fortsättning på den guide som publicerades våren 2021. I den ges anvisningar om vad en privatperson bör göra om hen misstänker att personuppgifterna kommit i fel händer. Guiderna har publicerats på finska, svenska och engelska.
Bakgrunden till båda guiderna är dataintrånget mot Vastaamo som fått stor publicitet och som ledde till att kundernas personuppgifter i stor utsträckning läckte ut på internet. Som en uppföljningsåtgärd för handläggandet av läckan fastställde regeringen att man förverkligar en service som gör det enklare att agera vid en dataläcka.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har planerat den nya guiden tillsammans med den offentliga förvaltningen och organisationer inom den privata sektorn. Produktionen av tjänster för olika situationer förutsätter såväl insikt om kundernas behov som ett smidigt samarbete över organisationsgränser.
Finlands Näringsliv EK, Helsingforsnejdens handelskammare, de finländska cyberexperternas frivilligorganisation KyberVPK, Transport- och kommunikationsverket Traficoms Cybersäkerhetscenter, Polisen, Polisyrkeshögskolan, Företagarna i Finland, Dataombudsmannens byrå samt Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira har medverkat i produktionen av den guide som avsetts för organisationer.
Kolla guiderna i Suomi.fi-webbtjänsten:
Uppgifter har stulits eller läckt ut från min organisation – guide för organisationer
Mina personuppgifter har stulits eller läckt ut – guide för medborgare
Närmare upplysningar
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, överdirektör Timo Salovaara, tfn 0295 535 303, fornamn.slaktnamn[at]dvv.fi
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete