Tapahtuiko organisaatiossasi tietomurto tai tietovuoto? Suomi.fi-verkkopalvelusta saat nyt kootut toimintaohjeet
Digi- ja väestötietovirasto on julkaissut Suomi.fi-verkkopalveluun sähköisen oppaan tietomurron tai tietovuodon kohteeksi joutuneelle organisaatiolle. Oppaasta yritykset, yhteisöt ja muut organisaatiot saavat tietoa, kuinka toimia, jos epäilevät organisaationsa joutuneen tietomurron uhriksi tai jos organisaation hallussa olevia salassa pidettäviä tietoja on vuotanut julkisuuteen.
Nyt julkaistu Suomi.fi-verkkopalvelun opas neuvoo, miten organisaation tulee toimia akuutin tilanteen hetkellä, kuinka se voi estää tilanteesta aiheutuvia lisävahinkoja ja mistä saa apua tapahtuneen selvittämiseen. Lisäksi oppaasta saa hyödyllisiä neuvoja siihen, mitä kannattaa tehdä kriisin jälkeen, jotta vastaavaa ei pääsisi tapahtumaan uudelleen. Oppaan avulla voi myös käydä läpi, kuinka hyvin organisaatio on varautunut tietomurtoihin.
”Tietomurto tai tietovuoto on myös organisaation näkökulmasta kriisin paikka, joka yleensä tulee yllätyksenä. Tällaisessa tilanteessa organisaatioon kohdistuu valtavasti kysymyksiä huolestuneilta asiakkailta, medialta ja muilta tahoilta” kuvailee Digi- ja väestötietoviraston Palvelut-osaston ylijohtaja Timo Salovaara.
”Tilanne on usein organisaatioille yhtä kaoottinen ja epäselvä kuin se on yksityiselämässään tietovuodon uhriksi joutuneillekin. Siksi halusimme helpottaa myös organisaatioiden tuskaa tällaisessa tilanteessa. Toivon, että julkaisemamme opas auttaa erilaisia organisaatioita toimimaan tällaisissa kriisitilanteissa ja estämään mahdolliset lisävahingot mahdollisimman tehokkaasti”, Salovaara jatkaa.
Oppaat kansalaisille ja organisaatioille tuotettiin yhteistyöllä
Nyt julkaistu opas on jatkoa keväällä 2021 julkaistulle oppaalle, jossa ohjeistetaan, mitä yksityishenkilön tulee tehdä, jos epäilee henkilötietojensa joutuneen vääriin käsiin. Oppaat on julkaistu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Molempien oppaiden taustalla on paljon julkisuudessa ollut Vastaamon tietomurto, jonka myötä asiakkaiden henkilötietoja vuoti laajasti internetiin syksyllä 2020. Vuodon käsittelyn yhtenä jatkotoimenpiteenä hallitus linjasi, että toteutetaan tietovuototilanteessa toimimista helpottava palvelu.
Digi- ja väestötietovirasto on suunnitellut uuden oppaan yhteistyössä julkisen hallinnon sekä yksityisen sektorin organisaatioiden kanssa. Erilaisiin tilanteisiin liittyvien palvelujen tuottaminen vaatii sekä ymmärrystä asiakkaiden tarpeista että sujuvaa yhteistyötä yli organisaatiorajojen.
Organisaatioille suunnatun oppaan tekemisessä ovat olleet mukana Elinkeinoelämän keskusliitto, Helsingin seudun kauppakamari, suomalaisten kyberasiantuntijoiden vapaaehtoisorganisaatio KyberVPK, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskus, Poliisi, Poliisiammattikorkeakoulu, Suomen yrittäjät, Tietosuojavaltuutetun toimisto sekä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira.
Tutustu Suomi.fi-verkkopalvelun oppaisiin:
Organisaatioltani on viety tai vuotanut tietoja – opas organisaatioille
Lisätietoja
Digi- ja väestötietovirasto, ylijohtaja Timo Salovaara, p. 0295 535 303, etunimi.sukunimi[at]dvv.fi
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö