Social- och hälsovårdstjänsterna beskrivs direkt i Suomi.fi-servicedatalagret
Den nationella anvisningen för beskrivning av social- och hälsovårdstjänster har ändrats.
Till skillnad från tidigare uppgifter förs uppgifterna om social- och hälsovårdstjänsterna in direkt i Suomi.fi-servicedatalagret (SDL).
Uppgifterna förs inte in via THL:s register över social- och hälsovårdstjänster, utan uppgifterna om social- och hälsovårdssektorns tjänster införs i Suomi.fi-servicedatalagret på samma sätt som serviceuppgifterna om de övriga branscherna. Lagen om förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster (s.k. KaPA-lagen 571/2016) förutsätter att uppgifterna om de offentliga tjänsterna har införts i SDL senast den 1 juli 2017.
Den tidigare anvisningen ändrades utifrån responsen från social- och hälsovårdsorganisationerna. I många kommuner och social- och hälsovårdsorganisationer har man förberett sig på att införa SDL bland annat genom att bygga upp integrationer för att överföra uppgifter direkt till Servicedatalagret. Att separera en branschs datainsamling från helheten upplevdes utmanande att genomföra.
I projektet observerades också diskrepans i innehållet och det tekniska genomförandet mellan social- och hälsovårdens register och servicedatalagret. För att lösa dem krävs mer omfattande överläggningar än vad projektets och KaPA-lagens tidtabell ger utrymme för.
Införande av uppgifter i Suomi.fi-servicedatalagret
För att en organisation ska kunna föra in uppgifter i Suomi.fi-servicedatalagret ska den ansluta sig till tjänsten och godkänna användarvillkoren. Efter att organisationen har anslutit sig får den användarnamn för att föra in uppgifterna. Uppgifterna kan antingen föras in manuellt med Suomi.fi-servicedatalagrets användargränssnitt eller via gränssnittet (API). Befolkningsregistercentralen tillhandahåller praktiska anvisningar om hur uppgifterna matas in.
De uppgifter som hittills har beskrivits i registret över social- och hälsovårdstjänster överförs inte automatiskt till Suomi.fi-servicedatalagret. Om er organisation redan har hunnit föra in en betydande mängd information i registret över social- och hälsovård, ber vi er kontakta utvecklingschef Niina Peränen via e-post för att bedöma situationen.
Landskaps- och social- och hälsovårdsreformen reformerar även social- och hälsovårdens datasystem och tjänster
Det nya systemet för social- och hälsovårdstjänster kräver omfattande information om organisationerna som producerar social- och hälsovårdstjänster, de tjänster de erbjuder samt om tjänsternas kvalitet och kostnader. Det nationella målet är även i fortsättningen att uppgifterna om social- och hälsovårdssektorns tjänster och verksamhet inte ska behöva föras in separat i flera datalager.
Under social- och hälsovårdsministeriets ledning pågår en utredning om helhetsarkitektur som preciserar målet med datasystemen och datalagren som överensstämmer med den nya verksamhets- och organisationsstrukturen. Serviceuppgifterna i social- och hälsovårdssektorns nuvarande datalager kommer i fortsättningen att hänga samman med uppgifterna i Suomi.fi-servicedatalagret. I den nationella beredningen beaktar man dessutom de förpliktelser den framtida social- och hälsovårdslagstiftningen kommer att innebära för social- och hälsovårdsaktörerna (bl.a. registrering av tjänsteproducenter och tjänster och uppföljning av verksamheten).
Ansök om ekonomiskt stöd för att införa Suomi.fi-servicedatalagret så snart som möjligt
Organisationer inom offentlig förvaltning kan få finansiering beviljad av finansministeriet för att införa Suomi.fi-servicedatalagret.
Sista datumet för att ansöka om finansiering är den 31 maj 2017. Projektet ska vara klart och rapporterat senast den 1 september 2017.
Finansieringsstödets belopp beror på hur stor kommunens eller statsförvaltningens organisation är och högst 75 procent av organisationens eget kostnadsförslag beviljas. Om kommunen redan har beviljats maximibeloppet för finansiering av införande av uppgifter i Suomi.fi-servicedatalagret, är det inte längre möjligt att få stöd.
Anvisningarna om hur man ansöker om finansieringsstöd finns på finansministeriets webbplats:
Ansökningsmeddelande Servicedatalagret för kommuner och samkommuner
Ansökan för kommuner om stödfinansiering för ibruktagande av Suomi.fi-servicedatalagret
Ansökan för samkommuner om stödfinansiering för ibruktagande av Suomi.fi-servicedatalagret
Befolkningsregistercentralen ger handledning om ibruktagande
Befolkningsregistercentralen ansvarar för Suomi.fi-servicedatalagret och hjälper organisationer inom offentlig förvaltning föra in serviceuppgifter genom att bland annat ordna utbildningar.
För dem som för in social- och hälsovårdsuppgifter ordnas ett eget utbildningstillfälle den 27 april 2017 kl. 9–11: https://www.lyyti.in/Sotepalvelutietojen_tuottaminen_PTVhen_teemakoulutus_9721
Se alla workshoppar och utbildningar och anmäl dig: https://esuomi.fi/palveluntarjoajille/palvelutietovaranto/kayttoonotto/ptv-koulutukset-ja-materiaali/
Alla SDL-utbildningar lämpar sig också för dem som för in social- och hälsovårdsuppgifter.
Mer information
Befolkningsregistercentralen
Annette Hotari, projektchef, ibruktagande av SDL
fornamn.efternamn[at]vrk.fi
ptv-tuki[at]vrk.fi
Institutet för hälsa och välfärd
Niina Peränen, utvecklingschef
fornamn.efternamn[at]thl.fi
[J1]Linkit vievät nyt suomenkielisille Excel -tiedostoihin.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete