Sote-palvelutiedot kuvataan suoraan Suomi.fi-palvelutietovarantoon
Kansallinen ohjeistus sote-palveluihin liittyvien tietojen kuvaamisesta on muuttunut.
Aikaisemmasta tiedosta poiketen sote-palvelutiedot tuotetaan suoraan Suomi.fi-palvelutietovarantoon (PTV).
Tietoja ei tuoteta THL:n sote-palveluhakemiston kautta, vaan sote-sektorin palvelutiedot tuotetaan Suomi.fi-palvelutietovarantoon samalla tavalla kuin muiden toimialojen palvelutiedot. Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista (ns. KaPA-laki 571/2016) edellyttää, että tiedot julkisista palveluista on tuotettu PTV:hen 1.7.2017 mennessä.
Aiempaa ohjeistusta muutettiin sote-organisaatioiden antaman palautteen perusteella. Monessa kunnassa ja sote-organisaatiossa on valmistauduttu PTV:n käyttöönottoon muun muassa rakentamalla integraatioita tietojen siirtoon suoraan Palvelutietovarantoon. Yhden toimialan tiedonkeruun erottaminen kokonaisuudesta koettiin haastavaksi toteuttaa.
Projektissa havaittiin myös soten rekistereiden ja PTV:n tietojen sisällöissä ja teknisessä toteutuksessa eroavaisuuksia. Näiden ratkaiseminen vaatii laajempaa pohdintaa kuin projektin ja KaPA-lain aikataulu mahdollistaa.
Tietojen kirjaaminen Suomi.fi-palvelutietovarantoon
Jotta organisaatio voi tuottaa tietoja Suomi.fi-palvelutietovarantoon, sen tulee liittyä palvelun käyttäjäksi ja hyväksyä käyttöehdot. Liittymisen jälkeen organisaatio saa tunnukset tietojen tuottamiseen. Tietoja voi tuottaa joko manuaalisesti Suomi.fi-palvelutietovarannon käyttöliittymällä tai rajapinnan (API) kautta. Käytännön ohjeet tietojen syöttämiseen antaa Väestörekisterikeskus.
Sote-palveluhakemistoon tähän mennessä kuvattuja tietoja ei välitetä automaattisesti Suomi.fi-palvelutietovarantoon. Mikäli organisaationne on jo ehtinyt kuvata sote-palveluhakemistoon huomattavan määrä tietoja, pyydämme olemaan yhteydessä kehittämispäällikkö Niina Peräseen sähköpostitse tilanteen arvioimiseksi.
Maakunta- ja sote-uudistus uudistaa myös sote-tietojärjestelmät ja -palvelut
Uusi sote-palvelujärjestelmä vaatii tuekseen kattavasti tietoa sote-palveluita tuottavista organisaatioista, niiden tarjoamista palveluista sekä palveluiden laadusta ja kustannuksista. Kansallisena tavoitteena on jatkossakin, että sote-sektorin palveluiden ja toiminnan tietoja ei tarvitse kirjata erikseen useaan tietovarantoon.
Sosiaali- ja terveysministeriön johdolla on käynnissä kokonaisarkkitehtuuriselvitys, jossa tarkennetaan uuden toiminta- ja organisaatiorakenteen mukainen tietojärjestelmien ja tietovarantojen tavoitetila. Sote-sektorin nykyisissä tietovarannoissa olevien palvelutietojen tulee jatkossa kytkeytyä Suomi.fi-palvelutietovarannon tietoihin. Lisäksi kansallisessa valmistelussa huomioidaan tulevan sote-lainsäädännön asettamat velvoitteet sote-toimijoille (mm. palveluntuottajien ja palveluiden rekisteröinti ja toiminnan seuranta).
Hae rahallista tukea Suomi.fi-palvelutietovarannon käyttöönottoon mahdollisimman pian
Julkishallinnon organisaatiot voivat saada valtiovarainministeriön myöntämää rahoitusta Suomi.fi-palvelutietovarannon käyttöönottoon.
Viimeinen aika hakea rahoitusta on 31.5.2017. Projektin on oltava valmis ja raportoitu on 1.9.2017 mennessä.
Rahoitustuen määrä riippuu kunnan tai valtionhallinnon organisaation koosta ja sitä myönnetään korkeintaan 75 % organisaation omasta kustannusarviosta. Jos kunnalle on jo myönnetty enimmäismäärä rahoitusta tietojen tuottamiseen Suomi.fi-palvelutietovarantoon, tukea ei ole mahdollista enää saada.
Ohjeet rahoitustuen hakemiseen löytyvät valtiovarainministeriön verkkosivulta:
Valtionavustuksen hakutiedote Palvelutietovaranto kunnille ja kuntayhtymille
PTV-käyttöönoton rahoitushakemus kunnille
PTV-käyttöönoton rahoitushakemus kuntayhtymille
Väestörekisterikeskuksesta opastusta käyttöönottoon
Suomi.fi-palvelutietovarannosta vastaava Väestörekisterikeskus auttaa julkisen hallinnon organisaatioita palvelutietojen tuottamisessa järjestämällä mm. koulutuksia.
Sote-tietojen tuottajille järjestetään oma koulutustilaisuus 27.4.2017 klo 9-11: https://www.lyyti.in/Sotepalvelutietojen_tuottaminen_PTVhen_teemakoulutus_9721
Katso kaikki työpajat ja koulutukset ja ilmoittaudu mukaan: https://esuomi.fi/palveluntarjoajille/palvelutietovaranto/kayttoonotto/ptv-koulutukset-ja-materiaali/
Kaikki PTV-koulutukset sopivat myös sote-tietojen tuottajille.
Lisätietoja
Väestörekisterikeskus
projektipäällikkö, PTV-käyttöönotot Annette Hotari
etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
kehittämispäällikkö Niina Peränen
etunimi.sukunimi[at]thl.fi
ptv-tuki[at]vrk.fi
Voit ottaa meihin yhteyttä myös palautelomakkeella:
https://response.questback.com/isa/qbv.dll/ShowQuest?QuestID=4857167&sid=8gLknyGeq2
Väestörekisterikeskus julkaisee tiedotteen ruotsinkielisen version viimeistään viikolla 18.
befolkningsregistercentralen ska publicera meddelandet på svenska veckan 18.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete