Styrkande av dödsboets delägaruppgifter från och med 1.1.2020
Befolkningsregistercentralen, magistraterna och enheten för styrning och kontroll av magistraterna gick samman till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata 1.1.2020. Den nya myndighetens uppgift är att främja samhällets digitalisering, säkra tillgången på information och erbjuda tjänster för kunders livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fortsätter styrka dödsboets delägaruppgifter. Den nya myndigheten verkar riksomfattande så alla ansökningar om styrkande skannas och handläggs med bilagor i den ordning de inkommer oberoende av ort. På grund av detta är det viktigt att observera följande:
Nytt verksamhetssätt
- Lämna inte in den ursprungliga bouppteckningen eller bouppteckningens ursprungliga bilagor hos myndigheten.
- Lämna in en kopia på bouppteckningen hos myndigheten, ange på första eller sista sidan av kopian på bouppteckningen att ”kopian styrks av” samt åtminstone en persons underskrift och namnförtydligande.
- Lämna in bouppteckningens bilagor som ostyrkta kopior.
- Du kan även skicka in ansökningen, bouppteckningens styrkta kopia samt bouppteckningens bilagor som e-postbilagor som du själv skannat.
- Anteckningen om styrkan görs på bouppteckningens styrkta kopia. Vi arkiverar styrkandet av bouppteckningen och dess bilagor elektroniskt och förstör dokumenten som är i pappersform. Kopior på bilagorna returneras inte till kunden.
Nya servicekanaler
Bekanta dig med vår nya webbplats dvv.fi, där hittar du uppgifter om alla våra tjänster.
Du kan kontakt oss per e-post via [email protected] och [email protected] och fråga råd angående styrkande samt skicka ansökningar om styrkande. Om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt ska du skicka meddelandet som krypterad e-post.
Våra telefonnummer är 029 553 9099 (på finska) och 029 553 7000 (på svenska), vi betjänar dig vardagar kl. 9 - 12.
Att lämna in ansökan om styrkande
Skicka in en ansökan, styrkt kopia på bouppteckning samt kopior på alla bouppteckningens bilagor antingen per post till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1003, 02151 Esbo eller per e-post. Även verksamhetsställena tar emot dokument.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete