På skottdagen kan man gifta sig i Uleåborg efter tjänstetid
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, dvs. Kärleksmyndigheten, ordnar vigselkväll i Regionförvaltningsverket i Uleåborgs lokaler torsdagen den 29 februari 2024. Då kan man bli vigd efter tjänstetid, mellan klockan 16–19. Vanligtvis är den sista möjliga tiden att viga sig klockan 15.30. Vigseln är avgiftsfri och vid behov finns vittnen från ämbetsverket på plats.
Skottdagen är en populär vigseldag och vigslar under tjänstetid är redan slutbokade på flera av Kärleksmyndighetens orter under denna dag. Så är fallet också i Uleåborg, där 12 par vigs under tjänstetid.
De vigslar om ordnas på kvällen hålls på en annan plats än vigslarna som ordnas dagtid: vigselparen får säga ja till varandra i den vackra festlokalen på Regionförvaltningsverket i Uleåborg på adressen Slottsgatan 3.
Vanligtvis är vigslar utanför tjänstetid avgiftsbelagda, men under vigselkvällen är de avgiftsfria.
Under kvällen kan upp till 13 par vigas.
Ta först reda på hinder mot äktenskap
Före vigseln behöver paret begära hindersprövning. På så sätt säkerställer man att det inte finns några hinder för äktenskapet, till exempel minderårighet eller ett giltigt äktenskap.
Numera kan man enkelt begära hindersprövning via e-tjänsten. Det lönar sig att göra begäran senast några veckor före vigseln. Behandlingen av hindersprövningen tar för närvarande cirka två veckor. Om man måste visa upp utländska dokument i hindersprövningen lönar det sig att reservera flera veckor för prövningen.
Om man vill gifta sig vid vigselevenemanget gäller det alltså att sätta igång.
Hindersprövningen gäller i fyra månader från dagen då intyget utfärdats. Det lönar sig med andra ord att kontrollera giltighetsdagen i intyg som utfärdats tidigare.
Vigd på en kvart
Då man viger sig vid Kärleksmyndigheten reserveras 15 minuter för vigseln och själva vigselakten är några minuter lång. Det här är alltså ett alternativ för dem som vill ha ett enkelt vigselformulär utan extra krusiduller.
Rummet har sittplatser för tio personer och man kan ta med sig högst 20 gäster. Det finns också en tillgänglig väg till lokalerna.
Minneslista för vigselparet
- Begär hindersprövning och meddela samtidigt ert val av efternamn
- boka tid för vigseln via webbtjänsten
- kom personligen till vigseln och ta med:
- giltiga identitetsbevis
- intyg över hindersprövning, om den har gjorts av församlingen (man behöver inte ta med intyget om det har gjorts av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata)
- om ni vill, två minst 15 år gamla vittnen – vid behov ordnar ämbetsverket vittnen till er vigsel
Mer information om evenemanget: ledande sakkunnig Paula Ojaniemi, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn +358 295 539 711, [email protected]
År 2023 vigde Kärleksmyndigheten cirka 10 400 par. Vid ämbetsverket arbetar 140 vigselförrättare på olika håll i Finland. Se alla vigsellokaler.
Läs mer:
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete