Ny utbildning för kommunerna erbjuder tips för att ordna digitalt stöd
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har den 10.3.2022 publicerat en utbildning för kommunerna om ordnandet av digitalt stöd.
I utbildningen har man samlat perspektiv och praktisk information om ordnandet av kommunernas digitala stöd. Den primära målgruppen för utbildningen är personer som arbetar inom kommunernas förvaltning, men den kan studeras av vem som helst som är intresserad.
Utbildningen har genomförts i samarbete med kommunernas experter och HAUS utvecklingscentral.
"Det hör till nästan alla kommunanställdas uppgifter att ge digitalt stöd. Kommuninvånare samt lokala företag och samfund behöver digitala färdigheter. Med tanke på kommunens livskraft och invånarnas välbefinnande samt en smidig vardag är det viktigt att stöda digitala färdigheter. Med hjälp av den utbildning som nu publicerats får kommunerna tips på hur de kan ordna digitalt stöd. Utbildningen hjälper också till att gestalta digitaliseringens betydelse som en del av kommunens vardag ", säger planerare Mirva Gullman vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Ett stort antal sakkunniga från kommunerna har deltagit i beredningen av utbildningen.
"Utvecklingen av kommuninvånarnas digitala färdigheter är en förutsättning för att digitaliseringen av hela den offentliga förvaltningen ska lyckas. Kommunerna har en central roll som utbildningsanordnare och ofta också som anordnare av digitalt stöd. Det finns inte en modell för att ordna digitalt stöd, utan varje kommun måste hitta en modell som passar den. Det viktigaste är samordningsansvaret - oavsett om det är en eller flera branschers ansvar - samt ledningens engagemang. Vi hoppas, att kommunerna ges mera resurser till detta viktiga uppdrag, så att det kan genomföras lika i alla kommuner", säger specialsakkunnig Mattias Lindroth från Kommunförbundet, som följt planeringen av utbildningen.
Inlärningscirkel delar erfarenheter
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ordnar också inlärningscirklar för kommunernas förvaltning. Syftet med dem är att dela god praxis och erfarenheter mellan kommunerna när det gäller att ordna digitalt stöd och främja digitala färdigheter.
Tipsa en representant för din kommun!
Mer information om kommunernas inlärningscirklar för digitalt stöd >>
Mer information
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, planerare Mirva Gullman, tfn 0295 535 229, fornamn.efternamn[at]dvv.fi
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete