Ny utbildning för kommunerna erbjuder tips för att ordna digitalt stöd
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har den 10.3.2022 publicerat en utbildning för kommunerna om ordnandet av digitalt stöd.
I utbildningen har man samlat perspektiv och praktisk information om ordnandet av kommunernas digitala stöd. Den primära målgruppen för utbildningen är personer som arbetar inom kommunernas förvaltning, men den kan studeras av vem som helst som är intresserad.
Utbildningen har genomförts i samarbete med kommunernas experter och HAUS utvecklingscentral.
"Det hör till nästan alla kommunanställdas uppgifter att ge digitalt stöd. Kommuninvånare samt lokala företag och samfund behöver digitala färdigheter. Med tanke på kommunens livskraft och invånarnas välbefinnande samt en smidig vardag är det viktigt att stöda digitala färdigheter. Med hjälp av den utbildning som nu publicerats får kommunerna tips på hur de kan ordna digitalt stöd. Utbildningen hjälper också till att gestalta digitaliseringens betydelse som en del av kommunens vardag ", säger planerare Mirva Gullman vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Ett stort antal sakkunniga från kommunerna har deltagit i beredningen av utbildningen.
"Utvecklingen av kommuninvånarnas digitala färdigheter är en förutsättning för att digitaliseringen av hela den offentliga förvaltningen ska lyckas. Kommunerna har en central roll som utbildningsanordnare och ofta också som anordnare av digitalt stöd. Det finns inte en modell för att ordna digitalt stöd, utan varje kommun måste hitta en modell som passar den. Det viktigaste är samordningsansvaret - oavsett om det är en eller flera branschers ansvar - samt ledningens engagemang. Vi hoppas, att kommunerna ges mera resurser till detta viktiga uppdrag, så att det kan genomföras lika i alla kommuner", säger specialsakkunnig Mattias Lindroth från Kommunförbundet, som följt planeringen av utbildningen.
Inlärningscirkel delar erfarenheter
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ordnar också inlärningscirklar för kommunernas förvaltning. Syftet med dem är att dela god praxis och erfarenheter mellan kommunerna när det gäller att ordna digitalt stöd och främja digitala färdigheter.
Tipsa en representant för din kommun!
Mer information om kommunernas inlärningscirklar för digitalt stöd >>
Mer information
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, planerare Mirva Gullman, tfn 0295 535 229, fornamn.efternamn[at]dvv.fi
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Val och rösträtt
- Förmyndarskap
- Intressebevakningsfullmakt
- Enklare alternativ till intressebevakning
- Förordnande av intressebevakare
- Intressebevakarens person och uppgifter
- Intressebevakning för en minderårig
- Vem kan vara intressebevakare?
- Rättshandlingar som kräver tillstånd
- Förordnade av ställföreträdande intressebevakare
- Intressebevakningens upphörande
- Att avstå från uppdraget som intressebevakare
- Bevakning av en frånvarande persons eller en blivande egendomsägares intressen
- Övervakning av intressebevakarens verksamhet
- Begränsning av handlingsbehörigheten och omyndigförklaring
- Utdrag registret över förmynderskapsärenden
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Uppdatering av kundregister
- Urvalstjänster
- Befolkningsdatasystemets söktjänster
- Magistratregistrens söktjänster
- Registerutdrag
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Om myndigheten