Tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande och anvisningarna har preciserats utifrån kundrespons
I februari dyker det upp förbättringar på framsidan till Suomi.fi-fullmakterna. Den viktigaste ändringen är att man genast efter inloggningen väljer i vilken roll man använder tjänsten; som privatperson eller som representant för företag, förening eller ett annat samfund.
De förnyade anvisningarna och ansökningsprocessen styr bättre olika typer av sammanslutningar och ger dem närmare råd vid registrering av fullmaktsrättigheter. Utvecklingsarbetet har gjorts i samarbete med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas och Skatteförvaltningens kundservice.
Mer skräddarsydda anvisningar gör det smidigare att fylla i ansökan
I anvisningarna för tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande har det bland annat lagts till frågor som preciserar organisationsformen, sammanslutningens situation och dess namnteckningsrätt. Med hjälp av dessa kan man ge varje sammanslutning närmare råd.
Anvisningarna och ansökan ger nu närmare råd till exempel om ett företag som försatts i sanering, likvidation eller konkurs. Många förbättringar har också gjorts i anvisningarna och ansökan för utländska företag, föreningar, beskattningssammanslutningar, intressebevakare som använt Katso-tjänsten och andra typer av sammanslutningar.
Kundservicen har fått många frågor om till exempel vem som ska underteckna ansökan eller vilka bilagor som behövs för ansökan. Den nya versionen innehåller mer detaljerade anvisningar för dessa och olika specialsituationer.
Alla organisationsformer omfattas av elektronisk fullmakt
Tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande togs i bruk i juni 2020. Den gör det möjligt att på ett datasäkert sätt ge elektroniska fullmakter och uträtta ärenden på någon annans vägnar för de aktörer vars representationsrätt inte automatiskt kan utredas i något register med basuppgifter, såsom handelsregistret, föreningsregistret eller befolkningsdatasystemet.
Över 20 000 fullmaktsansökningar har behandlats i tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande. Vid årsskiftet blev tjänsten överbelastad och handläggningstiderna förlängdes. För närvarande är den genomsnittliga handläggningstiden 2–3 veckor. Om ansökan saknar bilagor eller kräver tilläggsutredningar, förlängs handläggningstiden avsevärt. Största delen av ansökningarna har gått smidigt igenom ansökningsprocessen utan tilläggsutredningar.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete