Behovet av digitalt stöd betonas när samhället allt mer stöder sig på digitala tjänster – var och en kan stödja sina närståendes digitala färdigheter
I och med coronabegränsningarna övergick det finländska samhället till digital växelverkan på några dagar. Vi genomgår en betydande nationell förändring som har givit de flesta av oss en ny digital vardag. För en del är de digitala tjänsterna fortfarande främmande och de behöver nu mer digitalt stöd än någonsin.
Inom flera livsområden måste vi nu hitta på nya sätt att göra saker digitalt eller på andra sätt än vi är vana vid. Vi behöver dock inte kunna allt själv – de av oss med större färdigheter kan hjälpa dem som inte är så vana vid digitala tjänster.
Det nationella digistödsnätverket erbjuder stöd för vardagliga e-tjänster även på distans på flera olika sätt och nya sätt uppfinns hela tiden. Nätverket består av instanser som erbjuder digitalt stöd runt om i Finland. Medlemmarna i nätverket för digitalt stöd delar med sig av nyttig information och följer de gemensamma etiska anvisningarna för digitalt stöd.
– I den rådande situationen har behovet av digitalt stöd ökat betydligt. De som erbjuder digitalt stöd i vårt område utvecklar det digitala stödet på distans så gott de kan. Vi uppmuntrar också alla andra som har digital kompetens att stödja sina närstående. Även små färdigheter, såsom att ringa ett videosamtal, kan förbättra vardagen avsevärt, berättar projektchef Minna Piirainen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Det är bra att komma ihåg att de digitala tjänsterna ännu inte är tillgängliga för alla: efter att biblioteken och byagårdarna har stängt sina dörrar har en grupp digitalkunniga människor hamnat utanför de digitala tjänsterna på grund av att de inte har tillgång till internet eller de enheter som behövs för uppkoppling. I den mån det är möjligt uppmuntrar vi alla att fundera över olika sätt att lösa detta problem.
Vilken digitalisering skulle du kunna lära ut åt andra?
Nu krävs det att vi alla hjälps åt. Genom att hjälpa någon annan med de digitala tjänster som du själv kan åtminstone lite, gör du vardagen lättare för honom eller henne.
Digitala tjänster gör det smidigare att sköta vardagliga ärenden och gör kontakten mångsidigare i synnerhet nu när det finns skäl att undvika möten ansikte mot ansikte.
Se på Suomidigi-webbplatsen vilka instanser som erbjuder digitalt stöd i ditt område och läs tips om hur man erbjuder digitalt distansstöd (på finska).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata koordinerar det nationella digistödsnätverkets verksamhet.
Mer information:
Projektchef Minna Piirainen, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, [email protected], 0295 553 5280
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete