Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inleder en förnyad VAHTI-verksamhet
Utvecklingsansvaret för den offentliga förvaltningens digitala säkerhet överfördes i början av 2020 till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB). MDB utser en tvärsektoriell ledningsgrupp för digital säkerhet inom den offentliga förvaltningen (VAHTI) för samarbetet och koordineringen av den offentliga förvaltningens digitala säkerhet och utser en sakkunniggrupp som stöder VAHTIs verksamhet. Innan detta låg ansvaret för VAHTI-verksamheten i nästan 30 år hos finansministeriet.
Tätare samarbete och stöd för främjandet av den digitala säkerheten
VAHTI-ledningsgruppen strävar efter att förbättra den digitala säkerheten inom den offentliga förvaltningen på många sätt. Ett av huvudmålen är att främja digisäkerhetskunskapen och -kulturen.
- VAHTI koordinerar och främjar samarbetet mellan de organisationer som ansvarar för den offentliga förvaltningens serviceproduktion och säkerhet.
- VAHTI främjar och deltar i verkställandet av finansministeriets principbeslut, utvecklingsprogram och projekt med anknytning till den digitala säkerheten inom den offentliga förvaltningen.
- VAHTI producerar anvisningar och annat material som främjar den digitala säkerheten.
- VAHTI ordnar tillställningar och utbildningar om digital säkerhet.
- VAHTI erbjuder helhetsbilder och utredningar om läget för den offentliga förvaltningens digitala säkerhet och rapporterar verksamheten till intressentgrupperna.
Välkommen med i VAHTIs tväradministrativa verksamhet!
MDB skickar ut en inbjudan att delta i VAHTI-ledningsgruppens verksamhet till centrala operativa organisationer inom den offentliga förvaltningen och till säkerhetsmyndigheterna. VAHTI-ledningsgruppens ordförande är Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas generaldirektör Janne Viskari och viceordförande är överdirektör Timo Salovaara.
Dessutom får alla organisationer inom den offentliga förvaltningen en begäran om att utse sakkunniga att delta i den förnyade VAHTI-expertgruppen. Även representanter för företagen kan delta i expertgruppens verksamhet. Expertgruppens uppgift är att lösa problem eller andra uppdrag inom den digitala säkerheten. För att genomföra uppdragen kan separata tidsbundet utsedda arbetsgrupper sammanställas av personerna i sakkunnignätverket.
Medlemmarna i expertgruppen får regelbundet aktuell information för att utveckla sin verksamhet och sitt kunnande och kan delta i MDB:s tillställningar om den digitala säkerheten. Expertgruppens verksamhet inleds i mars 2020.
Mer information:
VAHTIs ordförande, generaldirektör Janne Viskari, [email protected]
Generalsekreterare, ledande specialsakkunnig Kimmo Rousku, [email protected], tfn 0295 535 120
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete