Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inleder verksamheten 1.1.2020: Ny vägvisare inom digitaliseringen av samhället underlättar medborgarnas vardag
En ny statlig myndighet, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, inleder sin verksamhet i Finland idag, den 1 januari 2020. Myndigheten bildades när Befolkningsregistercentralen och magistraterna gick samman.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata underlättar medborgarnas vardag med hjälp av digitaliseringen. ”Vi främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till uppgifter och tillhandahåller tjänster för kundernas olika livsskeden”, beskriver generaldirektör Janne Viskari den nya myndighetens uppgifter.
”Ledstjärnan för vår verksamhet är att främja digitaliseringen av samhället. Vi stöder medborgarnas möjligheter att sköta ärenden hos den offentliga förvaltningen och gör Finland till ett smidigare samhälle. Det kräver en fördomsfri användning av tillgänglig teknik, men också en ny verksamhetskultur och allt närmare samarbete mellan olika aktörer”, säger generaldirektör Janne Viskari vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
”Vi vill att Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fungerar som en djärv vägvisare som förnyar, ger stöd och visar respekt. För våra kunder och andra som vi samarbetar med är vi en pålitlig och önskad partner med visioner. Vi samarbetar aktivt genom nätverk och genom vårt arbete vill vi stärka tilliten i samhället. Vårt mål är att göra Finland till ett smidigare samhälle”, fortsätter Viskari.
Valo hjälper dig att hitta rätt bland tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata!
Det är enkelt att sköta ärenden vid den nya Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Myndigheten betjänar medborgarna på flera orter.
”Alla våra nuvarande serviceställen finns kvar även efter sammanslagningen. Medborgarna kan sköta sina ärenden vid vilket som helst av den nya myndighetens serviceställen, det vill säga vid de tidigare magistraterna på olika håll i landet”, berättar Viskari.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata vill förändra den bild som medborgarna har av att sköta myndighetsärenden.
”Myndighetsärenden betraktas ofta som komplicerade. Vi vill göra medborgarnas liv och skötseln av ärenden lättare. Vi tillhandahåller våra egna tjänster i form av paket med tjänster som utgår från livssituationen och vi hjälper den offentliga förvaltningen att göra detsamma. Genom att slå ihop information som redan finns vid olika myndigheter behöver medborgarna till exempel inte fylla i sin kontaktinformation på nytt för varje ärende, utan uppgifterna uppdateras automatiskt i ansökan ur bakgrundssystemen, såsom befolkningsdatasystemet”, förklarar Viskari.
Guiden Valo informerar om verksamheten vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och figurerar aktivt i all kommunikation med myndigheten. Valo kan till exempel hjälpa dig och ge dig råd i olika situationer samt informera om myndighetens tjänster.
Vad gör Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata?
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället.
Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Mer information
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, generaldirektör Janne Viskari, tfn 0295 536 000 (växeln), janne.viskari[at]dvv.fi
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bildades när Befolkningsregistercentralen, magistraterna och enheten för styrning och utveckling av magistraterna vid Regionförvaltningsverket i Östra Finland gick samman 1.1.2020. Myndigheten verkar på 36 orter på olika håll i Finland med över 900 anställda.
Logotypen för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata samt bilder på direktörerna är tillgängliga i vår mediebank: https://dvv.fi/medialle
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete