Den nya webblanketten gör det smidigare att fastställa en intressebevakningsfullmakt
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har tagit i bruk ett nytt sätt att ansöka om fastställande av intressebevakningsfullmakt. Ansökningar och bilagor som inkommer via webblanketten registreras automatiskt som mottagna. Endast själva intressebevakningsfullmakten i pappersformat måste lämnas in till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata i form av ett fysiskt exemplar.
Intressebevakningsfullmäktigen ansöker om fastställande av en intressebevakningsfullmakt när fullmakten behöver tas i bruk, dvs. när fullmaktsgivaren inte längre kan sköta de ärenden som fullmakten gäller.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har tagit i bruk en ny webblankett för ansökan. Inloggning till blanketten sker med stark autentisering, varvid sökandens, dvs. fullmaktstagarens, uppgifter fylls i färdigt med de uppgifter som antecknats i befolkningsdatasystemet. Samtidigt kan fullmaktstagaren skicka in de nödvändiga bilagorna i elektroniskt format (läkarutlåtande och eventuella åsikter från fullmaktsgivarens närstående).
Eftersom en intressebevakningsfullmakt enligt lagen måste upprättas skriftligen, måste den ursprungliga fullmakten i pappersform ännu lämnas in till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata antingen per post eller genom att lämna den i serviceställets postlåda eller till själva servicestället. Den ursprungliga fullmakten returneras till sökanden.
Ansökan kan fortsättningsvis också göras i pappersform.
– Det här är ett stort framsteg för oss i behandlingen av intressebevakningsfullmakter. Vårt mål är att webblanketten ska bli den primära servicekanalen i intressebevakningsärenden, berättar ledande sakkunnig Suvi Malinen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Den nya webblanketten gör det lättare för både kunden och ämbetsverket att sköta ärenden
År 2023 anhängiggjordes cirka 11 000 ansökningar om fastställande av intressebevakningsfullmakt och antalet ansökningar har ökat kraftigt under de senaste åren. Detsamma förväntas i framtiden och därför hjälper digital förbehandling av uppgifter till att hålla behandlingstiderna rimliga.
För en digitalt kompetent kund är det i allmänhet smidigare att fylla i webblanketten och skicka den till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata än pappersblanketten. Det är också det snabbaste sättet att driva ärendet vidare.
Vid ämbetsverket minskar webblanketten registrerarnas arbete, eftersom en ansökan om fastställande av intressebevakningsfullmakt som inkommit via webblanketten anhängiggörs direkt i det system där den behandlas. Tidigare har registreringen gjorts manuellt.
– Vi kan nu styra expertarbetet till andra ärenden när vi sparar tid på manuellt arbete, säger Suvi Malinen.
Mer information: ledande sakkunnig Suvi Malinen, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn 029 5539 060, [email protected].
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete