Uusi verkkolomake sujuvoittaa edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista
Digi- ja väestötietovirastossa on otettu käyttöön uusi tapa hakea edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista. Verkkolomakkeen kautta saapuvat hakemukset ja niiden liitteet kirjataan saapuneiksi automaattisesti. Ainoastaan itse paperinen edunvalvontavaltakirja pitää toimittaa Digi- ja väestötietovirastoon fyysisenä kappaleena.
Edunvalvontavaltuutettu hakee edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista silloin, kun valtuutus on tarpeen ottaa käyttöön eli kun valtuuttaja ei pysty enää hoitamaan niitä asioita, joita valtuutus koskee.
Hakemuksen tekemistä varten Digi- ja väestötietovirasto on ottanut käyttöön uuden verkkolomakkeen. Lomakkeelle kirjaudutaan vahvasti tunnistautuneena, jolloin hakijan eli valtuutetun tiedot täytetään hakemukselle valmiiksi väestötietojärjestelmään merkityillä tiedoilla. Samalla valtuutettu voi toimittaa tarvittavat liitteet sähköisessä muodossa (lääkärinlausunto ja mahdolliset valtuuttajan läheisten mielipiteet).
Koska edunvalvontavaltakirja täytyy lain mukaan tehdä kirjallisesti, alkuperäinen paperinen valtakirja täytyy vielä toimittaa Digi- ja väestötietovirastoon joko postitse tai tuomalla se palvelupaikan postilaatikkoon tai itse palvelupaikkaan. Alkuperäinen valtakirja palautetaan hakijalle.
Hakemuksen voi edelleen tehdä myös paperisena.
– Tämä on meille suuri edistysaskel edunvalvontavaltuutusten käsittelyssä. Tavoitteemme on, että verkkolomakkeesta tulisi ensisijainen asiointikanava edunvalvontavaltuutusasioissa, kertoo johtava asiantuntija Suvi Malinen Digi- ja väestötietovirastosta.
Uusi verkkolomake helpottaa asian hoitamista sekä asiakkaan että viraston kannalta
Vuonna 2023 tuli vireille noin 11 000 hakemusta edunvalvontavaltuutuksen vahvistamiseksi, ja hakemusten määrä on kasvanut voimakkaasti viime vuosina. Samaa odotetaan tulevaisuudessa, ja siksi tietojen digitaalinen esikäsittely auttaa pitämään käsittelyajat kohtuullisina.
Digitaitoiselle asiakkaalle verkkolomakkeen täyttäminen ja toimittaminen Digi- ja väestötietovirastolle on yleensä sujuvampaa kuin paperisen. Se on myös nopein tapa saada asia eteenpäin.
Virastossa verkkolomake vähentää kirjaajien työtä, sillä verkkolomakkeella saapunut hakemus edunvalvontavaltuutuksen vahvistamiseksi tulee vireille suoraan järjestelmään, jossa se käsitellään. Aiemmin kirjaaminen on tehty manuaalisesti.
– Saamme nyt ohjattua asiantuntijatyötä muihin asioihin, kun aikaa säästyy manuaaliselta työltä, Suvi Malinen kertoo.
Lisätietoa: johtava asiantuntija Suvi Malinen, Digi- ja väestötietovirasto, puh. 029 5539 060, [email protected].
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Muutto ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Kotikunta
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö