Striktare regler för utfärdande av tillfälliga certifikatkort från och med 1.3. - Detta meddelande kan kräva åtgärder av er organisation
Från och med 1.3.2020 tas i bruk striktare regler för utfärdande av tillfälliga certifikatkort för sote-kort och organisationskort. Orsaken till ändringarna är lagstiftningens krav på informationssäkerhet.
1) Personen måste ha ett i kraft varande certifikatkort innan man kan utfärda ett tillfälligt kort åt honom eller henne
Från och med 1.3 kan ett tillfälligt certifikatkort utfärdas endast åt en person, som har ett i kraft varande sote-kort eller organisationskort. I praktiken betyder det här, att kortet måste i Vartti vara i Luovutettu-tillståndet. Om kortet är i något annat tillstånd än Luovutettu, kan man inte utfärda tillfälligt certifikatkort åt personen i fråga.
2) I fortsättningen kan en person endast ha ett i kraft varande tillfälligt certifikatkort
I fortsättningen kan en och samma person ha endast ett tillfälligt certifikatkort i kraft per egentligt certifikatkort. Om personen redan har ett i kraft varande tillfälligt certifikatkort, är det inte möjligt att utfärda ett nytt i Vartti. Det eventuella i kraft varande tillfälliga certifikatkortet måste returneras och stängas innan ett nytt tillfälligt certifikatkort kan utfärdas.
I de fallen, då samma person har två i kraft varande certifikatkort (t.ex. ett yrkeskort och ett organisationskort), kan tillfälliga certifikatkort utfärdas skilt till båda korten.
Nuvarande tillfälliga certifikatkort är normalt i kraft
Ändringen påverkar inte de nuvarande tillfälligt certifikatkortens giltighetstid eller funktion. Tillfälliga certifikatkört utfärdade före 1.3.2020 är alltså normalt i kraft.
Annat aktuellt: Kortinnehavarna får i fortsättningen e-postnotiser om nya korthändelser
Under år 2020 tas i bruk automatiska e-postnotiser. Vartti skickar en e-postnotis åt kortinnehavaren vid kortrelaterade händelser, som till exempel notis om utfärdat tillfälligt certifikatkort, notis om beställt egentligt certifikatkort och notis om kortets föråldrande. Dessa har ingen inverkan på registrerarens arbete.
Tilläggsinformation: [email protected]
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete