Finansministeriet och Befolkningsregistercentralen: Regionala samordnandet av digitalt stöd utvidgas
Det är i och med digitaliseringsutvecklingen viktigt att förbättra medborgarnas digitala kompetens och göra det möjligt att självständigt uträtta ärenden med hjälp av digitala tjänster och att delta i samhällets olika funktioner på ett jämlikt sätt. Ansökan om statsunderstöd som inleds inom kort gör det möjligt att utvidga det regionala samordnandet av det digitala stödet till att täcka hela landet.
Det regionala samordnandet för digitalt stöd har sedan hösten 2018 testats i ett pilotprojekt i fem olika landskap. Erfarenheterna visar att de regionala skillnaderna är stora. De som behöver stöd får dessutom endast sporadiskt information om befintligt stöd.
Det är viktigt att det digitala stödet utvidgas till att täcka hela landet så att stöd finns tillgängligt på ett täckande och likvärdigt sätt. Den regionala samordnaren har som uppgift att kartlägga det regionala behovet och utbudet av digitalt stöd, att bilda ett nätverk för digitalt stöd i syfte att utveckla tillgången och utbudet av digitalt stöd tillsammans med olika regionala aktörer, att utveckla kännedomen om digitalt stöd och att kommunicera om landskapets digitala stöd till dem som behöver det.
Ansökan om statsunderstöd inleds i augusti
Utvidgandet av den regionala samordningen inleds med att ansökan om statsunderstöd utlyses. Alla landskapsförbund, inklusive Åland, erbjuds möjlighet att söka statsunderstöd för regionalt samordnande av digitalt stöd. Det har reserverats sammanlagt 2,4 miljoner euro under perioden 1.10.2019–31.10.2020 för det regionala utvecklandet av det digitala stödet. Noggrannare ansökningsanvisningar och annat material publiceras i samband med en infotillställning den 20 augusti.
Befolkningsregistercentralen samordnar det digitala stödet på riksnivå
Befolkningsregistercentralen erbjuder riksomfattande stöd för dem som ordnar det digitala stödet. Befolkningsregistercentralen hjälper landskapsförbunden med utarbetandet av projektplaner, deltar i den praktiska organiseringen, stöder det regionala samordningsarbetet och följer upp hur målen uppnås. Befolkningsregistercentralen stöder dessutom kompetensutvecklingen hos parter som erbjuder digitalt stöd och sammanställer material, till exempel informationsinnehåll och nyheter, som underlättar utvecklandet av det digitala stödet.
Befolkningsregistercentralen ordnar den 12 juni ett temainfo om digitalt stöd där man presenterar lägesbilden för det digitala stödet och resultaten från pilotprojekten.
Ytterligare information:
Sanna Juutinen, projektsamordnare, finansministeriet, tfn 02955 30506, sanna.juutinen(at)vm.fi
Minna Piirainen, projektchef, Befolkningsregistercentralen, tfn 0295 553 5280, minna.piirainen(at)vrk.fi
Beslut: Den regionala samordningen av digitalt stöd utvidgas till hela landet
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete