Väestörekisterikeskus järjestää lisää saavutettavuuskouluksia syys-lokakuussa
Julkaisuajankohta
31.8.2018
10.30
Tiedote
Väestörekisterikeskus järjestää syksyn aikana lisää maksuttomia saavutettavuuskoulutuksia suuren kysynnän vuoksi. Tarjoamme kaksi samansisältöistä verkkokoulutusta saavutettavuuden perusteista ja kaksi saavutettavien verkkopalveluiden hankinnasta.
Kesto kussakin tilaisuudessa on 1h 30 min. Kuhunkin koulutukseen mahtuu mukaan 100 henkilöä. Ilmoittautuminen päättyy aina edellisenä päivänä (torstaina) kello 12, jonka jälkeen osallistuville lähetetään sähköpostitse kalenterivaraus ja osallistumislinkki. Koulutukset ovat maksuttomia ja avoimia kaikille!
Saavutettavuuden perusteet
Mistä verkkopalveluiden saavutettavuudessa on kyse? Verkkopalveluiden käyttäjät ovat hyvin moninaisia ja heidän valmiutensa voivat vaihdella iän ja elämäntilanteen mukaan. Verkkopalveluiden ollessa saavutettavia yhä useampi voi käyttää niitä vaivatta.
Koulutuksessa pohdimme, mitä on saavutettavuus ja ketkä siitä hyötyvät. Lisäksi esittelemme moninaisia käyttäjiä ja heidän tapojaan käyttää verkkopalveluita. Lopuksi käymme läpi syyskuussa voimaantulevan saavutettavuuslainsäädännön keskeiset velvoitteet julkisen sektorin organisaatioille ja esitämme muutamia esimerkkejä.
Koulutus on yleistasoista ja helposti ymmärrettävää, joten se on tarkoitettu kaikille, jotka ovat mukana verkkopalveluiden tai niiden sisällön tuottamisessa.
Kouluttajina toimivat Avaavan saavutettavuusasiantuntijat.
- Saavutettavuuden perusteet pe 21.9. Ilmoittaudu: https://www.lyyti.in/saavutettavuus210918
- Saavutettavuuden perusteet pe 5.10. Ilmoittaudu: https://www.lyyti.in/saavutettavuus051018
Saavutettavien verkkopalveluiden hankinnat
Miten varaudumme saavutettavien verkkopalveluiden hankintaan? Miten ohjeistamme verkkosivujen toimittajaa saavutettavuudesta? Mitä meidän pitää ottaa huomioon saavutettavuudesta, kun tuotamme verkkopalveluumme sisältöä?
Koulutuksessa pureudumme saavutettavuuden varmistamiseen osana verkkopalveluiden uudistusprojektia. Erityisesti esittelemme tapoja sisällyttää saavutettavuus osaksi verkkopalveluiden hankintaa.
Koulutuksessa käymme läpi tärkeimmät saavutettavuusvaatimukset, jotta ymmärrys verkkopalveluiden saavutettavuudesta syventyy. Avaamme esimerkkien kautta sisältöön liittyviä saavutettavuus vaatimuksia, jotka jokaisen verkkopalveluita päivittävän henkilön on hallittava päivittäisessä työssään.
Kouluttajina toimivat Avaavan saavutettavuusasiantuntijat.
- Saavutettavien verkkopalveluiden hankinta pe 28.9. Ilmoittaudu: https://www.lyyti.in/saavutettavuus280918
- Saavutettavien verkkopalveluiden hankinta pe 12.10. Ilmoittaudu: https://www.lyyti.in/saavutettavuus121018
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete