Väestörekisterikeskus järjestää lisää saavutettavuuskouluksia syys-lokakuussa
Julkaisuajankohta
31.8.2018
10.30
Tiedote
Väestörekisterikeskus järjestää syksyn aikana lisää maksuttomia saavutettavuuskoulutuksia suuren kysynnän vuoksi. Tarjoamme kaksi samansisältöistä verkkokoulutusta saavutettavuuden perusteista ja kaksi saavutettavien verkkopalveluiden hankinnasta.
Kesto kussakin tilaisuudessa on 1h 30 min. Kuhunkin koulutukseen mahtuu mukaan 100 henkilöä. Ilmoittautuminen päättyy aina edellisenä päivänä (torstaina) kello 12, jonka jälkeen osallistuville lähetetään sähköpostitse kalenterivaraus ja osallistumislinkki. Koulutukset ovat maksuttomia ja avoimia kaikille!
Saavutettavuuden perusteet
Mistä verkkopalveluiden saavutettavuudessa on kyse? Verkkopalveluiden käyttäjät ovat hyvin moninaisia ja heidän valmiutensa voivat vaihdella iän ja elämäntilanteen mukaan. Verkkopalveluiden ollessa saavutettavia yhä useampi voi käyttää niitä vaivatta.
Koulutuksessa pohdimme, mitä on saavutettavuus ja ketkä siitä hyötyvät. Lisäksi esittelemme moninaisia käyttäjiä ja heidän tapojaan käyttää verkkopalveluita. Lopuksi käymme läpi syyskuussa voimaantulevan saavutettavuuslainsäädännön keskeiset velvoitteet julkisen sektorin organisaatioille ja esitämme muutamia esimerkkejä.
Koulutus on yleistasoista ja helposti ymmärrettävää, joten se on tarkoitettu kaikille, jotka ovat mukana verkkopalveluiden tai niiden sisällön tuottamisessa.
Kouluttajina toimivat Avaavan saavutettavuusasiantuntijat.
- Saavutettavuuden perusteet pe 21.9. Ilmoittaudu: https://www.lyyti.in/saavutettavuus210918
- Saavutettavuuden perusteet pe 5.10. Ilmoittaudu: https://www.lyyti.in/saavutettavuus051018
Saavutettavien verkkopalveluiden hankinnat
Miten varaudumme saavutettavien verkkopalveluiden hankintaan? Miten ohjeistamme verkkosivujen toimittajaa saavutettavuudesta? Mitä meidän pitää ottaa huomioon saavutettavuudesta, kun tuotamme verkkopalveluumme sisältöä?
Koulutuksessa pureudumme saavutettavuuden varmistamiseen osana verkkopalveluiden uudistusprojektia. Erityisesti esittelemme tapoja sisällyttää saavutettavuus osaksi verkkopalveluiden hankintaa.
Koulutuksessa käymme läpi tärkeimmät saavutettavuusvaatimukset, jotta ymmärrys verkkopalveluiden saavutettavuudesta syventyy. Avaamme esimerkkien kautta sisältöön liittyviä saavutettavuus vaatimuksia, jotka jokaisen verkkopalveluita päivittävän henkilön on hallittava päivittäisessä työssään.
Kouluttajina toimivat Avaavan saavutettavuusasiantuntijat.
- Saavutettavien verkkopalveluiden hankinta pe 28.9. Ilmoittaudu: https://www.lyyti.in/saavutettavuus280918
- Saavutettavien verkkopalveluiden hankinta pe 12.10. Ilmoittaudu: https://www.lyyti.in/saavutettavuus121018
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Muutto ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Kotikunta
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö