Suomi.fi-fullmakter: Fullmaktsansökan kan nu undertecknas med stark autentisering
I december? har en ny egenskap publicerats i Suomi.fi-webbtjänstens ansökan om fullmakt, som gör det möjligt att underteckna fullmaktsansökan genom stark autentisering.
Sådana samfund som inte kan sköta fullmakten på egen hand i Suomi.fi-fullmakter behöver tjänsten Fullmakt med ansökan. Sådana är bl.a. statliga eller kommunala organisationer, en del föreningar samt utländska företag.
Elektroniska verktyg för stark autentisering är nätbankskoder, mobilcertifikat och identitetskortets certifikat.
Om elektroniska identifieringsverktyg används behövs inte längre undertecknade pappersansökningar
Den nu publicerade egenskapen gör det betydligt lättare att göra en fullmaktsansökan, eftersom behovet av att skanna ansökan, underteckna ansökan för hand och bifoga kopior av identifieringsdokument i flera fall helt kan försvinna.
Om alla namntecknare i organisationer som behöver tjänsten har verktyg för elektronisk identifiering, kan hela processen för ansökan om fullmakt i fortsättningen skötas helt digitalt.
Den nya egenskapen underlättar också i situationer där endast en del av undertecknarna har möjlighet till elektronisk identifiering, till exempel i flera dödsbon. Då krävs en undertecknad pappersansökan och en kopia av identitetsbeviset endast av personer som inte har identifieringsverktyg.
Undertecknade pappersansökningar jämte bilagor krävs fortfarande till exempel av utländska företag.
Förnyelsen av fullmaktsansökan underlättar för sammanslutningar som fortfarande endast använder Katso-koder
Många företag, föreningar eller andra sammanslutningar använder fortfarande endast Katso-koder, men Katso-tjänsten används inte längre i någon av statsförvaltningens e-tjänster. Fullmakter som funnits i Katso-tjänsten ska skapas på nytt i Suomi.fi-fullmakter, eftersom de inte automatiskt har överförts till Suomi.fi-fullmakter.
Det lönar sig att kontrollera de nya rutinerna för uträttande av ärenden på någon annans vägnar i god tid före de viktiga förfallodagarna.
Varje enskild e-tjänst, som Skatteförvaltningen, FPA eller Tullen, ger anvisningar om att uträtta ärenden för någon annans räkning på sin egen webbplats.
Nya fullmakter kan göras på två sätt: de flesta kan ge fullmakter på egen hand i Suomi.fi-fullmakter, medan en del behöver söka fullmaktsrätt med fullmaktsansökan. Den nya egenskapen gör det lättare att göra fullmaktsansökningar för den senare gruppen.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete