Servicedatabeskrivningarna och översättningarna i skick – i webbtjänsten Suomi.fi publiceras en heltäckande handbok för arbetstagare som kommer till Finland
I webbtjänsten Suomi.fi publiceras i höst en omfattande handbok för arbetstagare och privatföretagare som kommer till Finland. I handboken får du råd om hur du planerar din ankomst till Finland, hur du sköter myndighetsärenden, hur du bosätter dig i Finland och hur kommunernas och myndigheternas tjänster fungerar. Alla centrala myndigheter och andra aktörer har deltagit i planeringen.
Målet med handboken på Suomi.fi är att erbjuda all väsentlig information enkelt på en och samma adress och att vägleda till rätt plats i rätt tid. Situationen och behoven för dem som kommer till Finland för att arbeta är många – därför formas handbokens innehåll utifrån personens egna val. Resultatet är anvisningar och länkar och uppgiftslistor som lämpar sig för just hens situation.
Guiden utnyttjar beskrivningarna i Suomi.fi-servicedatalagret. Nu lönar det sig att säkerställa att beskrivningarna av den egna kommunens eller organisationens tjänster och översättningarna av dem är i skick. Mer tilläggsuppgifter om Suomi.fi-servicedatalagret får du från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata: [email protected], https://palveluhallinta.suomi.fi/sv/sivut/palvelutietovaranto/esittely
Testa och ge respons på handboken under sommaren – tipsa också kundservicen och rådgivningen
Handboken publiceras den 28 juni för kommentarer av sakkunniga på adressen suomi.fi/oppaat/toihin-suomeen. Du kan ge respons på handboken på adressen: https://response.questback.com/dvv/palaute-toihin-suomeen
På hösten finns handboken tillgänglig för alla på finska, svenska och engelska. Den lämpar sig utmärkt för att ge råd till invandrare som kommer till Finland för att arbeta, så det lönar sig att tipsa kundservice- och rådgivningspersonalen om saken.
Ger råd om förberedelserna inför ankomsten till Finland och om hur man bosätter sig i Finland
Handbokens innehåll omfattar de olika skedena från att söka jobb i Finland till att bosätta sig här. Dessutom ger den personer som tillfälligt arbetar i Finland anvisningar om vilka ärenden som ska skötas när de flyttar från Finland.
Handboken innehåller tydliga listor över de officiella ärenden som måste skötas när du flyttar till Finland: uppehållstillstånd, nödvändiga dokument och registreringar.
Dessutom ger handboken anvisningar om jobbsökning, det finländska arbetslivets regler, arbetsvillkor och arbetstagarens rättigheter. Den ger också råd i situationer där en persons arbetssituation förändras eller det förekommer problem på arbetsplatsen. Handboken innehåller ett omfattande informationspaket om tillvägagångssätten till exempel i anslutning till sjukledigheter, arbetssäkerhet, arbetshälsa, arbetsförhållanden och lönebetalning.
Utöver officiella ärenden och arbetsärenden ger handboken anvisningar i många praktiska frågor: sökande av bostad, ansökan om vård- och skolplatser för barn, skatteärenden, ansökan om stöd och förmåner. Dessutom ger guiden information om den offentliga hälso- och sjukvårdens tjänster samt om hur man skaffar bankkonton och internetanslutningar. Här presenteras också olika fritids- och mobilitetstjänster, som till exempel erbjuds av kommunerna.
Handboken har planerats i samarbete med centrala myndigheter och organisationer
I planeringen av handboken Arbeta i Finland har man samlat sakkunskap från alla centrala myndigheter och andra aktörer. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Migrationsverket, arbets- och näringsministeriet, arbets- och näringstjänsterna, Skatteförvaltningen, FPA, RFV, Tullen, Traficom, PRH, Utbildningsstyrelsen och Business Finland har deltagit.
Av städerna har Helsingfors-info, International House Helsinki, InfoFinland, International House Turku, Uleåborg och projektet Welcome to Pyhäjoki deltagit i planeringen av handboken.
I samarbetet har dessutom bland annat Soste, Moniheli, Befolkningsförbundet, Miessakit ry, Arbetslöshetskassornas samorganisation, Sysselsättningsfonden, Olycksfallsförsäkringscentralen TVK, Pensionsskyddscentralen, Helsingfors handelskammare, STTK, Akava samt Alfa Moving och PwC Finland deltagit.
,
Tilläggsinformation om handboken
Suomi.fi-webbredaktionen [email protected]
Suomi.fi i ett nötskal
- Suomi.fi-webbtjänsten hjälper medborgare och företagare i olika situationer.
- Suomi.fi samlar de uppgifter, anvisningar och tjänster som behövs för att uträtta ärenden på en plats.
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar Suomi.fi-webbtjänsten.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Val och rösträtt
- Förmyndarskap
- Intressebevakningsfullmakt
- Enklare alternativ till intressebevakning
- Förordnande av intressebevakare
- Intressebevakarens person och uppgifter
- Intressebevakning för en minderårig
- Vem kan vara intressebevakare?
- Rättshandlingar som kräver tillstånd
- Förordnade av ställföreträdande intressebevakare
- Intressebevakningens upphörande
- Att avstå från uppdraget som intressebevakare
- Bevakning av en frånvarande persons eller en blivande egendomsägares intressen
- Övervakning av intressebevakarens verksamhet
- Begränsning av handlingsbehörigheten och omyndigförklaring
- Utdrag registret över förmynderskapsärenden
- Information till bl.a. läkare, myndigheter och andra instanser
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Uppdatering av kundregister
- Urvalstjänster
- Befolkningsdatasystemets söktjänster
- Magistratregistrens söktjänster
- Registerutdrag
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten