Kundberättelse: Åbo och grannkommunerna utnyttjar interoperabilitetsplattformen för att producera högklassig information om evenemang i området
Åbo stad och grannkommunerna har publicerat en klassificeringsmodell på interoperabilitetsplattformen. Med hjälp av denna kan kommunerna bättre informera om regionala evenemang, hobbyer och utbildningar. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) tillhandahåller drifttagning av interoperabilitetsplattformen avgiftsfritt för både den offentliga som den privata sektorn.
– Allt startade från att vi upptäckte att olika aktörer använder väldigt olika uttryck för samma sak. Till exempel talar någon om en konsert, medan en annan använder uttrycket spelning, medan det hos den tredje står levande musik i kalendern. Vi började söka en lösning på detta, säger projektchef Mira Koivumäki-Lindholm.
Det blir lättare att hitta information och systemen pratar bättre med varandra
I den färska klassificeringsmodellen använder vi en kombination av klassificering och ontologi, där en grövre beskrivning görs med en klassificering och en noggrannare beskrivning med ämnesord som hämtas från ontologin. Därmed klarar man sig med en enkel klassificering som är lätt att använda och de ämnesord som hämtas från ontologin hjälper till att precisera sökresultaten.
– I praktiken är det lättare för individen att hitta information och systemen pratar bättre sinsemellan, förklarar Koivumäki-Lindholm.
Klassificeringsmodellen som vi utvecklat i samarbete med Terminologicentralen lämpar sig till exempel för evenemang och utbildningskalendrar eller -databaser. Modellen kan du utnyttja fritt och bearbeta enligt dina behov. Modellen finns i tjänsten Kodlistor på MDB:s interoperabilitetsplattform.
– Vår största önskan är att detta omsorgsfullt utförda arbete utnyttjas och att den färdiga produkten tas i bruk i så stor utsträckning som möjligt, säger Koivumäki-Lindholm.
Klassificeringarna uppstår inte i mängden utan i substansen
Den nya klassificeringsmodellen har gjorts i nära samarbete med Åbo grannkommuner S:t Karins, Nådendal och Reso. Sakkunniga inom evenemangsbranschen, representanter för fritidssektorn och sakkunniga inom utbildningssektorn deltog. Åbo stad hade ansvaret för att leda samarbetsprojektet.
– I projektet samarbetade vi på bred front med sakkunniga inom dessa olika områden, vilket är särskilt viktigt för att säkerställa att klassificeringen fungerar, berättar Terminologicentralens direktör Katri Seppälä.
Utöver samarbetet med substanssakkunniga kunde man i projektet testa hur klassificeringsmodellen fungerar direkt som en del av applikationsutvecklingen.
– Det här var en ny erfarenhet även för professionella inom terminologi och visade att det är mycket viktigt att beakta klassificeringens tekniska funktion. I projektet fick vi en fruktbar dialog med systemets utvecklare, gläder sig Seppälä.
Kostnadsinbesparingar genom datakvalitet, interoperabilitet och samarbete
Det är kostnadseffektivt att utnyttja färdiga kodlistor och datamodeller i den egna systemutvecklingen. Att använda enhetliga begrepp underlättar planeringen och förståeligheten av tjänster.
– När det finns material för gemensamt bruk inom den offentliga förvaltningen blir andelen eget arbete mindre och kostnaderna minskar, påminner Seppälä.
Klassificeringsmodellerna kan utnyttjas fritt
Klassificeringarna finns på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas Interoperabilitetsplattform:
- Klassificering för beskrivning av innehållet i händelser
- Klassificering för beskrivning av händelsetyper
- Klassificering för beskrivning av hobbyernas innehåll
- Klassificering för beskrivning av innehållet i utbildningar som inte leder till examen
Läs mer om genomförandet av projektet inom öppna data och produkter på Digibag-webbplatsen (på finska) .
Lyssna också på Terminologicentralens direktör Katri Seppäläs synpunkter på semantisk interoperabilitet i utvecklingen av digitala tjänster i podcastavsnittet: ”"Text är data - semantisk ontologi i webbtjänsten" (på finska).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata tillhandahåller drifttagning av interoperabilitetsplattformen avgiftsfritt för både den offentliga som den privata sektorn. Läs mer om interoperabilitetsplattformen och dess drifttagning.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete