Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kompletterar sin kundservicepersonal och fortsätter att digitalisera sina tjänster
I den tredje tilläggsbudgeten för 2021, som godkändes av riksdagen den 23 juni 2021, har ett tilläggsanslag på 2,1 miljoner euro tilldelats Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) för att förkorta kundservicens handläggningstider och för att täcka inkomstminskningen som covid-19-pandemin har orsakat.
"Detta tilläggsanslag hjälper oss att lätta på den akuta belastningen i synnerhet inom förmyndarverksamhetens tjänster för förordande och tillstånd. Hela anslaget ska gå till att anställa mer personal, vilket inte annars hade varit möjligt på grund av finansieringsbristen som orsakats av covid-19-pandemin, säger Janne Viskari, generaldirektör för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Betydande komplettering av kundservicepersonalen
I början av 2020 slogs Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata samman med de nio magistraternas regionala verksamhet, enheten för styrning och utveckling av magistraterna och Befolkningsregistercentralen.
Målet med sammanslagningen, det vill säga tillämpningen av nationellt enhetliga verksamhetssätt, uppnåddes. För att kunna överföra pappersprocesserna till de riksomfattande arbetsköerna måste man trots allt ännu en tid skanna de dokument som anländer, vilket har ökat arbetstiden som används för handläggningen och lett till fördröjningar i kundservicen. Av den orsaken har handläggningstiderna för vissa tjänster blivit längre trots att flera åtgärder har vidtagits.
MDB har nu inlett anställningen av cirka 40 visstidsanställda tjänstemän för ett år. Under sommaren och början av hösten genomförs interna arrangemang och rekryteringar i anknytning till anställningen. Myndigheten riktar tilläggsresurserna till förmyndarverksamheten, registreringen av utlänningar samt till ersättningen av den gamla Katso-tjänsten med Suomi.fi-fullmakter. Målet är att avsevärt förkorta handläggningstiderna för de överbelastade tjänsterna före sommaren 2022. Dessutom strävar myndigheten efter att bättre än tidigare kunna identifiera och lösa ärenden som kräver brådskande handläggning.
Digitaliseringen av tjänsterna förs framåt
Just nu är digitaliseringen av de egna tjänsterna och ärendehanteringen MDB:s viktigaste utvecklingsprojekt. Detta arbete har inletts, men kommer ännu att ta flera år med de nuvarande resurserna. Nya lösningar tas ständigt i bruk i den takt som de blir färdiga. Digitaliseringar har redan tagits i bruk till exempel i de allmänna intressebevakarnas revision och på hösten tas elektronisk handläggning av tillståndsärenden i bruk.
Även om MDB strävar efter att snabbt underlätta situationen särskilt inom förmyndarverksamheten, köpslår myndigheten inte om systemens kvalitet och säkerhet, eftersom handläggningen gäller uppgifter som också kan vara känsliga. Säkerhet och förtroende är grunden för myndighetens verksamhet.
"Vi måste trots allt ständigt utveckla våra tjänster och ta hänsyn till förändringar i servicebehovet, såsom den ökade efterfrågan till följd av den åldrande befolkningen. Under de senaste tio åren har antalet intressebevakningar ökat med 24 procent och i takt med att befolkningen åldras förväntas ökningen att accelerera. Därför är det nödvändigt att digitalisera tjänsterna. Trots digitaliseringen är varje intressebevakning ändå individuell och kräver också i framtiden tillräcklig och kompetent personal för att göra bedömningar och fatta beslut", säger generaldirektör Viskari.
Ytterligare information
Ytterligare information: Janne Viskari, generaldirektör, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Be om återuppringning av generaldirektören: Thomas Hakala, ledningens assistent, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn 0295 535 192, [email protected]
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete