Läckte dina personuppgifter ut i offentligheten eller blev du offer för identitetsstöld? Nu får du samlade råd från Suomi.fi-webbtjänsten
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har publicerat en informations- och ärendehelhet i Suomi.fi-webbtjänsten, där medborgarna får information om hur de ska agera om de misstänker att deras personuppgifter har hamnat i fel händer.
Via tjänsten kan man också administrera centrala förbud i samband med informationsläckor till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Sådana är förbudet mot utlämnande av kontaktuppgifter samt förbudet mot adressändring (förhindra flyttanmälan) som meddelas till befolkningsdatasystemet. Administrering av förbud kräver alltid stark autentisering med bankkoder, mobilcertifikat eller identitetskortets elektroniska medborgarcertifikat.
Tjänsten ger också råd och vägledning om hur användaren kan administrera förbud som andra aktörer ansvarar för. Sådana är t.ex. kreditförbud och förbud att göra anteckningar om en person i handels-, förenings- och stiftelseregistren.
”Vårt mål har varit att skapa en helhet där medborgaren på ett och samma ställe får instruktioner och information om hur olika förbud kan administreras. En person som råkat ut för identitetsstöld eller dataintrång måste uträtta ärenden hos flera olika aktörer för att skydda användningen av sina egna uppgifter. Vi vill underlätta livet för människor som hamnat i denna svåra situation så att det är lättare att administrera förbud som gäller användning av de egna uppgifterna”, berättar Timo Salovaara, överdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Inte bara för personer som utsatts för dataintrång
Bakgrunden till den nya informations- och ärendehanteringshelheten är dataintrånget i Vastaamo, som fått mycket publicitet och som ledde till att kundernas personuppgifter i stor utsträckning läckte ut på internet. Som en fortsatt åtgärd för att behandla intrånget fastställde regeringen att man ska skapa en kanal som underlättar hanteringen av stängningar och spärrningar av uppgifter som rör privatpersoner.
Den nu publicerade servicehelheten betjänar alltså en mycket större användargrupp än endast personer som utsatts för dataintrång. Helheten hjälper också personer som av andra orsaker blivit offer för identitetsstöld eller som har förlorat de identifieringsverktyg (t.ex. pass eller identitetskort) som behövs för att styrka sin identitet och som därför misstänker identitetsstöld.
Ett omfattande samarbetsnätverk deltar
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har planerat den nya informationshelheten i samarbete med organisationer inom den offentliga förvaltningen och den privata sektorn.
Finanssiala ry, Konkurrens- och konsumentverket, Konsumentförbundet, KyberVPK, Transport- och kommunikationsverket Traficom, Patent- och registerstyrelsen, Polisen, Posti, Brottsofferjouren, Suomen Asiakastieto Oy och Dataombudsmannens byrå har deltagit.
"För att producera innehåll och tjänster i anslutning till olika livshändelser behövs både hörande av kunderna och samarbete över förvaltningsgränserna. Därför är samarbete vid sammanställning av innehåll av största vikt. Vi vidareutvecklar det nu publicerade datainnehållet utifrån respons från användare och samarbetspartner", berättar Salovaara.
Bekanta dig med guiden
Bekanta dig med guiden för personer som råkat ut för identitetsstöld eller dataintrång i Suomi.fi-webbtjänsten: https://www.suomi.fi/guider/informationslacka
Mer information
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, överdirektör Timo Salovaara, tfn 0295 535 303, fornamn.efternamn[at]dvv.fi
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete