Joustava ja luotettava digitaalinen Suomi rakentuu yhteistyössä – tuoreita esimerkkejä
Julkisten palveluiden digitalisointi etenee tällä hetkellä vauhdikkaasti pääministeri Kataisen hallituksen vuosina 2012-2015 viitoittamaan suuntaan. Ohjelma linjaa, että toimintatapoja uudistamalla julkiset palvelut rakennetaan käyttäjälähtöisiksi ja ensisijaisesti digitaalisiksi. Tavoitteena on, että julkinen hallinto mm. kysyy samaa tietoa kansalaisilta ja yrityksiltä vain kerran sekä varmistaa tietojen sujuvan siirtymisen viranomaisten välillä.
Kansallisella palveluarkkitehtuurilla, jonka käyttöpalvelun Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori tuottaa, on tässä merkittävä rooli. Ohjelmassa luodaan kansallinen palveluväylä (tiedon välityskerros), kansalaisten, yritysten ja viranomaisten tarvitsemat yhteiset palvelunäkymät, uusi kansallinen sähköinen tunnistusratkaisu sekä kansalliset ratkaisut organisaatioiden ja luonnollisten henkilöiden roolien ja valtuutusten hallintaan.
”Valtorilla on keskeinen rooli hallinnon digitalisaation edistäjänä ja sujuvien sähköisten palvelujen mahdollistajana. Suomi.fi-tunnistamisen ja väestötietojärjestelmän konesali- ja käyttöpalvelujen tuottajana huolehdimme, että palvelut ovat kansalaisten käytettävissä missä ja milloin tahansa”, sanoo Valtorin toimitusjohtaja Pasi Lehmus.
Sähköisen tunnistusratkaisun, Suomi.fi-tunnistamisen, osalta on tänä syksynä otettu tärkeitä edistysaskeleita. Lokakuussa Suomi.fi-tunnistaminen otettiin käyttöön TE-palveluiden sähköisessä asioinnissa. TE-palveluissa on noin 0,5 miljoonaa tunnistustapahtumaa kuukaudessa. Marraskuun viimeisenä viikonloppuna Kela siirtyi käyttämään Suomi.fi-tunnistamista kela.fi-tapahtumien osalta. Kela tulee ottamaan tunnistuksen loppuvuodesta käyttöön myös OmaKanta-palvelussa, jolloin kuukausittainen tunnistustapahtumien määrä Kelan osalta on yhteensä 2,1-2,2 miljoonaa.
”Kela näkee tärkeäksi osallistua yhteisiin ponnistuksiin sähköisen asioinnin edistämisessä ja yhtenäinen asiakaskokemus on tärkeää asiakkaiden luottamuksen ja tyytyväisyyden turvaamiseksi”, sanoo Kelan tietohallintopäällikkö Ari Vähä-Erkkilä.
Yhteistyöllä parempaa palvelua kansalaiselle
Marraskuun lopussa toteutettiin myös Väestörekisterikeskuksen väestötietojärjestelmän (VTJ) tuotannon siirto Valtorin tarjoamaan uuteen konesaliympäristöön. Väestötietojärjestelmä on maamme keskeisimpiä perustietovarantoja. Uudella tuotantoympäristöllä varmistetaan järjestelmän luotettavuus, tietoturvallisuus sekä voidaan parantaa sen käytettävyyttä ja hyödyntämistä. Siirto tehtiin VRK:n, Valtorin ja Tiedon yhteisenä hankkeena.
"Nykyaikaiset sähköiset palvelut tuotetaan erilaisia alustoja hyödyntämällä. Valtiolla merkittävimmät alustapalveluiden tarjoajat ovat VRK ja Valtori ja kokonaisuuden toimiminen vaatii tiivistä yhteistyötä niin VRK:n ja Valtorin kuin palveluitamme hyödyntävien asiakasvirastojenkin kesken. Yhteistyön merkitys tulee tulevaisuudessa entisestään korostumaan", toteaa johtaja Janne Viskari Väestörekisterikeskuksesta.
”Digitalisaation edistäminen sen kaikilla osa-alueilla vaatii ammattitaitoista, mutkatonta ja aitoa yhteistyötä eri toimijoiden välillä. VTJ:n tuotannon päivitys ja tuotantoon siirron onnistuminen suunnitellusti on hyvä esimerkki tuloksellisesta yhteistyöstä eri toimijoiden kesken. Asenne ja motivaatio ratkaisevat”, sanoittaa Väestörekisterikeskuksen johtaja Jukka Santala.
”Valtorin tavoite on yhdessä asiakkaidensa kanssa rakentaa ict-palvelut siten, että ne tukevat mahdollisimman hyvin julkishallinnon toimintaa ja edistävät sen avoimuutta sekä palvelujen laatua. Viime kuukausien edistysaskeleet ovat erittäin tärkeitä kansalaisten kokeman hyödyn kannalta – kun palaset alkavat loksahtaa yhteen, on myös kokonaisvaltaiseen asiakaskokemukseen mahdollista vahvemmin vaikuttaa”, sanoo toimitusjohtaja Pasi Lehmus Valtorista.
”Olemme Tiedolla ylpeitä voidessamme olla mukana rakentamassa parempia, turvallisia ja luotettavia digitaalisia palveluja kansalaisillemme. Panostamme vahvasti yhteistyön kehittämiseen Valtorin ja valtion virastojen kanssa. Näiden palveluilla on suuret käyttäjämäärät ja laadukkaalla, käyttäjien tarpeisiin vastaavalla uudistamisella luodaan luottamusta”, toteaa Patrik Ekström, Tiedon teknologia- ja modernisointipalveluiden johtaja.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete