En utlänning kan ansöka om personbeteckning och hemkommun på nätet
Vardagen för en utlänning som flyttar till Finland blir enklare, när hens uppgifter har registrerats i befolkningsdatasystemet. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) upprätthåller dessa uppgifter och har nu gjort det möjligt för utlänningar att ansöka om personbeteckning och hemkommun på nätet. När webblanketten har fyllts i innan du personligen uträttar ärenden är det smidigare att få en personbeteckning och hemkommun.
Webblanketterna för ansökan om personbeteckning och hemkommun är tillgängliga för alla utlänningar och för att fylla i dem krävs ingen stark identifiering. När en utlänning har fyllt i en ansökan om personbeteckning eller en hemkommun på nätet ska hen i allmänhet också personligen besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Förutsättningarna för att få personbeteckning och hemkommun undersöks separat för varje kund.
En ny blankett för ansökan om personbeteckning har tagits i bruk den 13 maj 2024. Anamnes som lämnats i digital form gör det möjligt att behandla kundens ärende snabbare vid ett kundservicebesök. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata pilottestar att ge en personbeteckning i samband med ett kundservicebesök på vissa orter under sommaren. Detta är möjligt för kunder som fyllt i webblanketten och bokat tid på förhand i Helsingfors, Åbo, Tammerfors, Jyväskylä och Uleåborg.
Det har varit möjligt att ansöka om hemkommun på webben stegvis redan fr.o.m. den 1 mars 2023. Största delen av de ansökningar om hemkommun, som hittills tagits emot 2024, har inkommit via webblankett. Kundernas respons på webblanketten har varit positiv.
– Vi rekommenderar att man ansöker om personbeteckning och hemkommun med en webblankett, eftersom det påskyndar behandlingen av ärendet och förbättrar uppgifternas riktighet, konstaterar ledande sakkunnig Maisa Gynther vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Läs mer om ansökan om hemkommun och personbeteckning på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbplats
Mer information: ledande sakkunnig Maisa Gynther, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn 0295 536 355, [email protected].
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete