Ulkomaalainen voi hakea henkilötunnusta ja kotikuntaa verkossa
Suomeen muuttavan ulkomaalaisen arki helpottuu, kun hänen tietonsa on rekisteröity väestötietojärjestelmään. Digi- ja väestötietovirasto (DVV) ylläpitää näitä tietoja ja on nyt mahdollistanut ulkomaalaiselle henkilötunnuksen ja kotikunnan hakemisen verkossa. Kun verkkolomake on täytetty ennen henkilökohtaista asiointia, henkilötunnuksen ja kotikunnan saaminen on sujuvampaa.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan hakemisen verkkolomakkeet ovat kaikkien ulkomaalaisten käytettävissä, eikä niiden täyttäminen edellytä vahvaa tunnistautumista. Kun ulkomaalainen on tehnyt henkilötunnuspyynnön tai kotikuntahakemuksen verkossa, hänen on yleensä myös asioitava Digi- ja väestötietovirastossa henkilökohtaisesti. Edellytykset henkilötunnuksen ja kotikunnan saamiseen tutkitaan kunkin asiakkaan osalta erikseen.
Uusi verkossa täytettävä lomake henkilötunnuksen hakemiseksi on otettu käyttöön 13.5.2024. Digitaalisessa muodossa jätetyt esitiedot mahdollistavat asiakkaan asian käsittelyn nopeammin asiakaspalvelukäynnillä. Digi- ja väestötietovirastossa pilotoidaankin henkilötunnuksen antamista asiakaspalvelukäynnin yhteydessä kesän ajan joillakin paikkakunnilla. Tämä on mahdollista verkkolomakkeen täyttäneille ja ajanvarauksen etukäteen tehneille asiakkaille Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa.
Kotikunnan hakeminen verkossa on ollut mahdollista asteittain jo 1.3.2023 lähtien. Suurin osa vuonna 2024 vastaanotetuista kotikuntahakemuksista onkin saapunut verkkolomakkeella. Asiakkailta verkkolomakkeesta saatu palaute on ollut myönteistä.
– Suosittelemme, että henkilötunnusta ja kotikuntaa haetaan verkkolomakkeella, koska se nopeuttaa asian käsittelyä ja parantaa tietojen oikeellisuutta, toteaa johtava asiantuntija Maisa Gynther Digi- ja väestötietovirastosta.
Lue lisää kotikunnan ja henkilötunnuksen hakemisesta Digi- ja väestötietoviraston sivuilta
Lisätietoa: johtava asiantuntija Maisa Gynther, Digi ja väestötietovirasto, puh. 0295 536 355, [email protected].
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete