Egendomsförteckning och slutredovisning kan nu göras elektroniskt i Intressebevakningens e-tjänst
Privata intressebevakare och intressebevakningsfullmäktige kan nu sköta sina uppgifter smidigare när egendomsförteckningen och slutredovisningen kan göras på nätet. I Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas Intressebevakningens e-tjänst har man tidigare kunnat göra tillståndsansökningar i ärenden som gäller egendom. Nya funktioner som underlättar intressebevakarens och intressebevakningsfullmäktigens arbete publiceras i tjänsten under detta och nästa år.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata övervakar att ärenden som gäller intressebevakares eller intressebevakningsfullmaktsgivares egendom sköts på behörigt sätt. Med den nya tjänsten är det lättare för privata intressebevakare och intressebevakningsfullmäktige att rapportera egendomsförvaltningen för den person de företräder.
Intressebevakningens e-tjänst ger intressebevakaren anvisningar om upprättandet av egendomsförteckningen och slutredovisningen i faser. Om man inte är bekant med bokföring är det i synnerhet så kallade privata intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig som sköter en närståendes ärenden som underlättas av en tydlig fasindelning.
Med hjälp av stark autentisering hämtas parternas kontaktuppgifter och tidpunkterna för redovisningsskyldigheten från olika system. Tjänsten ger handledning i vilka uppgifter och bilagor som behövs för egendomsförteckningen samt för slutredovisningen. När alla nödvändiga uppgifter och handlingar skickas på en gång till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata är behandlingen och avgörandet av ärendet smidigare.
– När bokföringsmaterialet kommer till oss för granskning i elektronisk form är det lättare att kontrollera innehållet jämfört med en manuellt ifylld pappersblankett. Nu kan vi också granska materialet oberoende av ort. I och med det smidigare arbetsflödet kan till exempel missbruk identifieras tidigare, berättar ledande sakkunnig Jukka-Tapio Yli-Kauppila vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Intressebevakaren och intressebevakningsfullmäktigen sköter tillgångar och skulder för den person de företräder
Intressebevakaren och intressebevakningsfullmäktigen har flera skyldigheter i anslutning till egendom. Deras första uppgift är att göra upp en egendomsförteckning där tillgångar och skulder för den person de företräder anges.
Därefter ska intressebevakaren och en eventuellt redovisningsskyldig intressebevakningsfullmäktig årligen lämna in en redovisning över förvaltningen av huvudmannens egendom till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
När intressebevakningen upphör gör intressebevakaren upp och lämnar in en slutredovisning som liknar årsredovisningen och som är en redogörelse för huvudmannens egendom vid tidpunkten då intressebevakningen upphör. När intressebevakningsfullmakten upphör ska även fullmaktstagaren i allmänhet ge en slutredovisning till den mottagare som motsvarar situationen, till exempel fullmaktsgivarens dödsbo. Under inga omständigheter lämnar fullmaktstagaren in en slutredovisning till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Visionen för Intressebevakningens e-tjänst är att göra elektronisk redovisning och bokföring
Privata intressebevakare och intressebevakningsfullmäktige kan i framtiden sköta alla sina bokföringsmässiga skyldigheter som gäller huvudmannen eller intressebevakningsfullmäktigen i Intressebevakningens e-tjänst.
Tjänsten gör det lättare att gestalta uppgiftshelheter och identifiera viktiga tidsfrister i anslutning till dem. Det blir lättare att göra upp redovisningen när de uppgifter som en gång angetts utnyttjas som basuppgifter i följande redovisning.
I början av 2024 togs tillståndsansökningar i bruk i tjänsten. En privat intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig kan göra tillståndsansökan i tjänsten till exempel för att sälja huvudmannens eller fullmaktsgivarens egendom, om han eller hon har fått fullmakt att sköta ärenden som gäller huvudmannens eller fullmaktsgivarens egendom.
I framtiden kan man också upprätta en årsredovisning i Intressebevakningens e-tjänst. Den 1 januari 2025 tas tjänsten i omfattande användning.
Bekanta dig med tjänsten: Intressebevakningens e-tjänst
Tilläggsuppgifter: Jukka-Tapio Yli-Kauppila, ledande sakkunnig, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn +358 295 537 109, [email protected].
**
Vad är en intressebevakare?
En privat intressebevakare är en privatperson som ofta sköter en myndig nära anhörigs eller närstående persons ärenden.
Man talar om intressebevakning av en minderårig persons egendom när barnets egendom överstiger 20 000 euro. Då fungerar i allmänhet vårdnadshavaren som den minderårigas intressebevakare, som ansvarar för användningen av egendomen till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
En allmän intressebevakare sköter däremot uppgifter på tjänstens vägnar. De allmänna intressebevakarna har redan ett system i bruk via vilket de kan anmäla uppgifter till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Intressebevakningsfullmäktig avser däremot inte samma sak som intressebevakare. Fullmäktigen sköter fullmaktsgivarens ärenden, medan en vuxen persons intressebevakare förordnas till uppdraget.
Vad är Intressebevakningens e-tjänst?
Intressebevakningens e-tjänst är Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas digitala tjänst för intressebevakare och intressebevakningsfullmäktige. I tjänsten kan man för närvarande ansöka om tillstånd för tillståndspliktiga rättshandlingar, upprätta en egendomsförteckning och bokföra slutredovisningen. Senare kan också många andra intressebevakningsärenden skötas där.
Intressebevakningens e-tjänst underlättar vardagen för många finländare som sköter sina närståendes ärenden. Smidigare ärendehantering svarar också på det ökade behovet av intressebevakning när Finlands befolkning åldras.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete