Det blir lättare att uträtta ärenden för barnets räkning även vid skilsmässa
Från och med hösten 2020 har uppgiftsfördelningen i avtal om delad vårdnad kunnat registreras i befolkningsdatasystemet i maskinläsbar form. Även Suomi.fi-fullmakter använder nu denna kodade information när föräldrar uträttar ärenden för sitt barns räkning.
Hittills har det inte varit möjligt att uträtta ärenden för barnets räkning om avtalet om delad vårdnad har gällt andra saker än enbart boendearrangemang. Dessa begränsningar har i allmänhet skrivits in som fritext i avtalet om delad vårdnad och därmed inte varit i maskinläsbar form.
Vad innebär detta för e-tjänsterna?
I och med den nya egenskapen kan e-tjänsten nu tillåta att man uträttar ärenden på någon annans vägnar, även om man kommit överens om delad vårdnad, förutsatt att fördelningen av uppgifterna har fastställts utifrån noggrannare koder.
Nya avtal om delad vårdnad kan begränsa en förälders rätt att fatta beslut eller uträtta ärenden till exempel i några av följande kategorier: socialservice, hälsovårdstjänster, småbarnspedagogik, undervisning och utbildning eller medlemskap i ett religionssamfund. Om e-tjänsten hör till någon av dessa kategorier kan vårdnadshavaren, om e-tjänsten tillåter det, uträtta ärenden för barnet trots ett avtal om delad vårdnad.
Med hjälp av egenskapen är det också möjligt att beakta sådana avtal enligt den nya modellen där någon annan än barnets vårdnadshavare har rätt att få ta del av barnets uppgifter.
Gamla avtal med begränsningar i fritext ändras inte enligt den nya kodningen. Föräldrarna kan då om de så önskar använda Suomi.fi-fullmakters funktion för gemensamma fullmakter. Med hjälp av den kan de till exempel ge varandra fullmakt, varvid deras avtal om delad vårdnad inte längre hindrar dem att uträtta ärenden i de e-tjänster där det är möjligt att uträtta ärenden för barnets räkning med fullmakt.
Intresserad? Kontakta ibruktagningsteamet
Ibruktagandet av egenskapen kräver att e-tjänsterna vidtar vissa åtgärder tillsammans med Suomi.fi-fullmakters ibruktagningsteam. I vissa fall krävs också att nya fullmaktsärenden definieras.
Om ni är intresserade av att ta denna nya egenskap i bruk i er e-tjänst, ta kontakt med Suomi.fi-fullmakters ibruktagningsteam: [email protected].
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete