Urvalstjänster för den offentliga förvaltningen
Med urvalstjänsten får ni person- eller byggnadstjänster från befolkningsdatasystemet enligt önskade urvalskriterier. Uppgifterna kan användas till exempel för enkäter eller kommunikation.
Som kriterier i urvalstjänsten kan man använda bland annat
- en persons ålder, kön och modersmål
- ett område (t.ex. postnummerområde, kommun eller landskap)
- en byggnads egenskaper (till exempel ändamål eller utrustning)
Uppgifterna kan användas till exempel för enkäter eller kommunikation. De hämtade personuppgifterna kan också utnyttjas bland annat i registerbaserade undersökningar där uppgifter från befolkningsdatasystemet kombineras med uppgifter som hämtats från andra källor.
För urvalet behöver ni datatillstånd från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har beviljat vissa organisationer ett datatillstånd som gäller tillsvidare, dvs. ett så kallat taktillstånd för följande ändamål:
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter, kommuner (RHR)
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter, regionala räddningsverk (RHR)
- Uppgifter om fastighetsägare, kommuner och räddningsverk (KOM)
- Uppgifter om avfallshantering, kommuner, avfallsnämnder och samkommuner.
Uppgifter som lämnas ut i urvalstjänsten
I urvalstjänsterna finns det färdiga informationspaket av olika omfattning, som innehåller heltäckande information om personer eller byggnader. Läs mer i tjänstebeskrivningen (på finska): Julkishallinnon poiminnat ja päivitykset (pdf).
Uppgifter som lämnas ut om byggnader
Exakta beskrivningar av datapaketen nedan finns i beskrivningen över basurval i byggnads- och lägenhetsuppgifter.
Standardiserat urval av uppgifter om byggnader och lägenheter
Standardiserat urval av uppgifter om byggnader och lägenheter är kostnadsfritt två gånger per kalenderår för följande organisationer:
- statliga myndigheter och institutioner
- domstolar och andra rättsliga myndigheter
- kommunala myndigheter
- riksdagen och dess ämbetsverk och institutioner
- republikens presidents kansli
- Landskapsmyndigheter samt kommunala och statliga myndigheter i landskapet Åland
- läroinrättningar som anordnar utbildning som leder till lagstadgad examen
- Folkpensionsanstalten.
Som urvalskriterium används byggnader och byggnadsprojekt i en eller flera kommuner (en grupp fritt definierade kommuner, exempelvis ett landskap) eller hela Finland. Urvalsområdet fastställs i det uppgiftstillstånd som beviljats den sökande.
De uppgifter som lämnas ut följer befolkningsregistercentralens gällande postbeskrivning Basurval för byggnads-, lägenhets- och byggnadsprojektuppgifter.
Datainnehållet som lämnas ut fastställs i uppgiftstillståndet så att alla delfiler eller vissa delfiler från befolkningsdatasystemet lämnas ut som sådana enligt den gällande postbeskrivningen. Exempelvis utlämnande av personuppgifter i delfiler kan avvika från postbeskrivningen i uppgiftstillståndet, exempelvis uppgifter om ägare av byggnader i form av personer och uppgifter om boende i en byggnad.
Gör så här
Organisationerna inom den offentliga förvaltningen kan beställa urval och ansöka om behövligt tillstånd hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas e-tjänster. Organisationer som anslutit sig till ett taktillstånd behöver inte separat ansöka om datatillstånd, utan uppdateringar kan beställas direkt hos e-tjänsten. I ansökan ska även ges en utredning om ändamålet med uppgifterna.
Mer information om den offentliga förvaltningens tjänster för uppdatering:
Handläggningstid och pris
Handläggningen av ansökan tar ungefär två veckor. Vid särskilt avancerade urval är handläggningen tre till fyra veckor. Den tekniska leveransen av uppgifterna sker efter ungefär tio vardagar.
- Palvelussa ei ole valmiita tietosisältöjä, joten mitään tietopyyntöä ei ole mahdollista toteuttaa välittömästi. Toisinaan poimintojen toteuttaminen edellyttää kehitystyötä, johon saattaa kulua useita työpäiviä.
- Tietolupahakemukset käsitellään tavallisesti noin 3–4 viikossa. Tietoluvan valmistuttua tietojen tekninen toimitus tapahtuu 10–20 päivän sisällä.
- Kattolupiin ja toistaiseksi voimassa oleviin asiakaskohtaisiin tietolupiin liittyvät tilaukset käsitellään 1–5 työpäivän sisällä.
För urvalstjänsterna debiteras en leveransavgift. Om leveransen består av flera olika delleveranser tas en separat avgift ut för varje urval.
Urvalsspecifik leveransavgift 600 €
Tilläggsavgift för jämförelseurval 600 €
Befolkningsregistercentralen debiterar för uppgifter ur befolkningsdatasystemet enligt de hämtade dataenheterna.
Uppgifter ur befolkningsdatasystemet 0,020 €/dataenhet
På avgifterna för dataenheterna tillämpas mängdrabatter enligt följande:
Antal dataenheter vid utlämning av uppgifter/priset för en dataenhet
över 100 000/0,011 €
över 300 000/0,01 €
över 500 000/0,009 €
över 2 500 000/0,007 €
över 3 400 000/0,005 €
över 5 000 000/0,004 €
Om en leverans förutsätter kundspecifika ändringar, debiterar Befolkningsregistercentralen för dem separat med utgångspunkt i det arbete som utförs av vår tekniska samarbetspartner.
Länkar till lagar som berör ärendet
Finansministeriets förordning om avgifter år 2021 för prestationer som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (969/2020)
Se även
Tänk på att uppgifterna i befolkningsdatasystemet inte är offentliga. Innan ni beställer ber vi er läsa om förutsättningarna för användningen av uppgifterna.
Kommunernas urval som självbetjäningstjänst - Meddelande till kommunerna
Bilagor (på finska):
Palvelukuvaus: Julkishallinnon poiminnat ja päivitykset (pdf)
Rakennus-, huoneisto- ja rakennushanketietojen peruspoiminta 2019 (pdf)
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Val och rösträtt
- Förmyndarskap
- Intressebevakningsfullmakt
- Enklare alternativ till intressebevakning
- Förordnande av intressebevakare
- Intressebevakarens person och uppgifter
- Intressebevakning för en minderårig
- Vem kan vara intressebevakare?
- Rättshandlingar som kräver tillstånd
- Förordnade av ställföreträdande intressebevakare
- Intressebevakningens upphörande
- Att avstå från uppdraget som intressebevakare
- Bevakning av en frånvarande persons eller en blivande egendomsägares intressen
- Övervakning av intressebevakarens verksamhet
- Begränsning av handlingsbehörigheten och omyndigförklaring
- Utdrag registret över förmynderskapsärenden
- Information till bl.a. läkare, myndigheter och andra instanser
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Uppdatering av kundregister
- Urvalstjänster
- Befolkningsdatasystemets söktjänster
- Magistratregistrens söktjänster
- Registerutdrag
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten