Nya mobilappen Serviceställen hjälper till att hitta offentliga serviceställen
Befolkningsregistercentralen och Cybercom har tillsammans utvecklat en ny mobilapplikation med förstärkt verklighet som ska underlätta när medborgare uträttar ärenden hos myndigheter. Appen heter ”Serviceställen (beta)”. Det är fråga om en testversion av en tjänst som i framtiden ska bli en del av Suomi.fi-mobilappen.
Appen visualiserar var de offentliga tjänsterna finns och gör det lättare att hitta dem med hjälp av smarttelefonernas möjligheter att använda förstärkt verklighet. Informationen tas från Suomi.fi-servicedatalagret, som innehåller information om de tjänster och servicekanaler som organisationer inom offentlig förvaltning erbjuder. De uppgifter som är sparade i Servicedatalagret utgör också grunden för uppgifterna om tjänster och serviceställen i Suomi.fi-nättjänsten.
Appen visar de offentliga tjänsternas läge på kartan. Dessa är till exempel ämbetsverk, bibliotek, simhallar, parkeringsautomater, idrottsplatser, daghem, skolor, hälsocentraler och andra tjänster som drivs med offentliga medel. När man vänder på mobilen eller surfplattan börjar kameran filma där användaren går och närbelägna serviceställen dyker upp på skärmen", berättar Joonas Kankaanrinne, som är direktör för enheten Utveckling vid Befolkningsregistercentralen.
Appen Serviceställen (beta) finns till en början för Android-enheter. En version för iOS-enheter är under planering.
Andra aktörer kan också utnyttja uppgifterna i Suomi.fi-servicedatalagret
”Appen Serviceställen som utnyttjar uppgifter i Suomi.fi-servicedatalagret är ett bra exempel på hur man med hjälp av Suomi.fi-tjänster, det vill säga i detta fall tjänstebeskrivningar som registrerats i Servicedatalagret, kan skapa nya innovativa tjänster. Jag uppmuntrar alla organisationer att se till att uppgifterna om deras tjänster är uppdaterade, eftersom det i framtiden säkert kommer fler sådana här tjänster som utnyttjar tjänstebeskrivningarna i servicedatalagret och gör det lättare att hitta tjänster”, fortsätter Kankaanrinne.
Även andra aktörer kan bygga upp nya innovativa applikationer av uppgifterna i Suomi.fi-servicedatalagret eftersom uppgifterna är tillgängliga för alla via det öppna gränssnittet.
”Det här är ett lysande exempel på hur flink och modig den offentliga förvaltningen är att testa hur man med hjälp ny teknologi kan utveckla innovativa tjänster. Hela teamet på Cybercom är glada över att finländarna får tillgång till mobilappen Serviceställen innan året är slut", kommenterar Harri Salminen som är affärsverksamhetsdirektör för Cybercoms Connected Solutions.
Du hittar appen Serviceställen (beta) i Google Play med sökorden ”Serviceställen” och ”Suomi.fi” eller på webbadress https://play.google.com/store/apps/details?id=com.suomifi.palvelutietovaranto.
Ytterligare information
Befolkningsregistercentralen, Joonas Kankaanrinne, direktör för enheten Utveckling, tfn 0295 535 233, fornamn.efternamn(at)vrk.fi
Cybercom, Harri Salminen, affärsverksamhetsdirektör Connected Solutions, tfn 050 549 6572, fornamn.efternamn(at)cybercom.com
Vad är Suomi.fi?
Suomi.fi är en nättjänst med alla tjänster och servicekanaler som tillhandahålls inom den offentliga sektorn. Tjänsten är avsedd för medborgare och företag. Med hjälp av tjänsten kan medborgarna med en enda inloggning kontrollera sina uppgifter i olika myndighetsregister och uträtta ärenden i e-tjänster som olika aktörer inom den offentliga förvaltningen tillhandahåller och ta emot myndighetspost i elektronisk form.
Det går till exempel att förflytta sig från Skatteförvaltningens tjänster till FPA:s tjänster utan att behöva logga in på flera ställen. I nättjänsten kan användaren också söka information i livssituationer där man är tvungen att uträtta ärenden med flera olika myndigheter. Sådana situationer är till exempel när ett barn föds, vid skilsmässa, arbetslöshet eller en närståendes död. Tjänsten innehåller också information och anvisningar om företagande.
Suomi.fi-fullmakter, som är en elektronisk tjänst för befullmäktigande och en del av Suomi.fi-nättjänsten, kommer att märkbart underlätta för till exempel äldre personer eller personer som vistas länge utomlands om de vill ge en annan person fullmakt att sköta sina myndighetsärenden. En företagare kan också ge någon annan fullmakt att sköta ärenden åt företaget.
Läs mer på esuomi.fi och Suomi.fi.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete