Insamlingen av papperssvar i samband med den digitala enkäten skjuts fram till hösten - på webben kan enkäten besvaras fram till den 3 april
Tidsplanen för den enkät som utreder läget med finländarnas digitala färdigheter och behovet av digitalt stöd ändras på grund av coronavirussituationen. På webben kan du svara på den digitala enkäten fram till 3 april 2020. Avsikten är att pappersversionen av den digitala enkäten inleds på nytt nästa höst eller efter att coronavirussituationen lättat. De svar som redan lämnats i pappersform samlas in.
Enkäten är avsedd för alla, även dem som inte använder smarta apparater eller sköter sina ärenden elektroniskt. Målet är att enkäten besvaras i så stor utsträckning som möjligt oberoende av färdigheter. Därför samlas svaren in förutom via en webbenkät också på papper, men det är inte möjligt att samla in svar i pappersform i nuläget.
Det uppskattas att ungefär en fjärdedel av befolkningen skulle ha för svaga digitala färdigheter. Finansministeriet och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utreder nivån för medborgarnas digitala färdigheter och därmed behovet av digitalt stöd med hjälp av enkäten.
Digitalt stöd erbjuds runt om i Finland, men det erbjuds oftast ansikte mot ansikte. I den nuvarande situationen framhävs behovet av digitalt stöd också på distans. Det är viktigt att veta hur många som behöver stöd och på vilken nivå. Redan under den digitala enkätens gång är det viktigt att stöda människornas digitalisering. Vi uppmuntrar alla att stöda sina närstående i användningen av olika digitala tjänster på distans.
Den elektroniska enkäten finns på adressen www.dvv.fi/digitaitokartoitus fram till 3.4.2020.
Enkäten om digitala färdigheter är en del av den riksomfattande samordning av digitalt stöd som finansieras av finansministeriet och genomförs av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Enkäten är den första riksomfattande kartläggning av digitala färdigheter med vars hjälp vi får information till stöd för utvecklingen av digitalt stöd och digitala tjänster. KPMG svarar för det tekniska genomförandet av enkäten.
Mer information om digitalt stöd finns på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbplats och nyttig information för leverantörer av digitalt stöd på Suomidigi.
Ytterligare information:
Minna Piirainen, projektchef, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn 0295 535 280, minna.piirainen(at)dvv.fi
Sanna Juutinen, specialsakkunnig, finansministeriet, tfn 02955 30506, sanna.juutinen(at)vm.fi
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete