Det digitala kom till arbetet – här är de fem viktigaste digitala färdigheterna för den anställda
En global pandemi tvingade oss till ett digitalt språng. Under nästan en natt övergick vi till en värld där både studier och arbetslivet flyttades till webben. Det digitala har kommit för att stanna i alla slags arbetsuppgifter. Denna förändring utmanar oss på många sätt.
Digitala färdigheter behövs numera inom alla branscher och i alla roller i arbetslivet. Coronapandemin påskyndade också digitaliseringen av tjänsterna. Förändringen var snabb och man måste vara med oberoende av vilja och intresse. Det finns inget digitalt tvång i Finland, men det är redan mycket svårt att undvika digitalisering.
Digitala färdigheter har blivit en ny medborgarfärdighet – en del av varje anställds nödvändiga kompetens. Vare sig man är hantverkare eller kontorsarbetare, arbetsledare eller chef, måste man ha grundläggande kunskaper om hur man agerar i den digitala världen och om digital säkerhet. Därtill ska man kunna använda digitala verktyg och applikationer.
Arbetstagare, se till att du behärskar de här 5 färdigheterna
Digital kompetens är en konkurrensfråga på arbetsmarknaden. "Enligt en färsk undersökning från Arbetshälsoinstitutet har ungefär hälften av finländarna tillräcklig digital kompetens med tanke på arbetslivet. På andra sidan befolkningen finns det vissa problem, men problemen är inte likartade. Ofta skäms man över bristen på digitala färdigheter och redan känslan av skam kan hindra nytt lärande", berättar projektchef Minna Piirainen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Ingen av oss är dock digismed när vi föds, utan det digitala är en möjlighet att lära sig för alla.
Arbetstagarens viktigaste digitala färdigheter:
- Förmåga att välja lämpligt arbetsredskap för varje innehåll
Vi får redskapen när vi kommer till arbetet, men vi måste lära oss att förstå hur de används. Man måste förstå när olika verktyg ska användas och hurdant innehåll det lönar sig att lägga i dem. Det är mer omfattande än tekniskt kunnande. Som arbetstagare kan man inte bara använda systemet utan att förstå vad det har att göra med.
- Färdigheter i digital säkerhet
Den digitala verksamhetsmiljöns snabba utvecklingstakt kräver uppmärksamhet. Att trygga egna och arbetsgivarens kunskaper och anordningar samt att använda dem på ett säkert sätt är nödvändiga färdigheter.
- Färdigheter i informationssökning
Mängden information som lagras på internet ökar explosionsartat. I synnerhet i expertarbetet är det viktigt att hitta relevant och aktuell information om tillförlitliga källor för den egna branschen. Att följa den aktuella diskussionen i sociala medier är också en uppskattad färdighet i arbetslivet.
- Medieläskunnighet och källkritik
Medieläskunnighet är nu viktigare än någonsin. Falska nyheter, felaktig information som sprids avsiktligt eller oavsiktligt och bedrägerier är mycket vanliga på nätet. I den digitala världen sprids också aktuella fenomen och nya bedrägerimetoder uppstår.
- Förmåga att hantera teknostress och vara öppen inför förändringar
Arbetslivet blir mångsidigare och avlagras. När vi förhåller oss öppet till förändringar i arbetet och den digitala miljön uppstår nya sätt att arbeta. Digitala arbetssätt belastar inte nödvändigtvis, men den dåliga planeringen av arbetet, mängden elektroniska kanaler och redskap samt otillräcklig inskolning ökar belastningen. När arbetet utförs hemma och digitaliserat är det också viktigt att se till att man återhämtar sig.
Så här förändras arbetet och de färdigheter som krävs i framtiden
Digitala färdigheter är inte som att cykla. "De grundläggande frågorna förblir desamma – avslöja inte dina lösenord för andra, se till informationssäkerheten, var kritisk – men den digitala miljön förändras hela tiden. Därför måste man ständigt lära sig digitala färdigheter. Framtida utmaningar och möjligheter i arbetslivet är bland annat förstärkt verklighet, artificiell intelligens, sakernas internet och distansarbetets kontinuitet och utveckling", berättar Piirainen.
Arbetsgivarnas och samhällets ansvar
För närvarande har individerna ett stort ansvar för sin egen digitala kompetens. Detta kan leda till ojämlikhet. Därför behövs satsningar på samhällsnivå på att medborgarna har tillräckliga färdigheter. Inlärningen av digitala färdigheter ska integreras i all utbildning.
Teknostress ska beaktas i planeringen av arbetet och introduktionen ska beakta varje persons individuella kompetens.
Aktörer inom det riksomfattande nätverket för digitalt stöd hjälper dig att fungera i den digitala världen. Den riksomfattande Veckan för digitalt stöd som firas 30.8–3.9.2021 utmanar oss alla att utveckla vår egen digitala kompetens. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar och koordinerar det riksomfattande nätverket för digitalt stöd.
Mer information:
https://dvv.fi/sv/veckanfordigitaltstod
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, projektchef för det digitala stödet Minna Piirainen, tfn 0295 535 280, fornamn.efternamn[at]dvv.fi
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete