En utredning om effekterna av samhällets digitala infrastruktur har publicerats – nyttan för kunden är den viktigaste mätaren för digitaliseringen
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har idag publicerat en utredning om effekterna av samhällets digitala infrastruktur. Inom den offentliga sektorn är digitaliseringen en väsentlig del av kundernas service, utvecklingen av verksamheten och överlevnaden i en värld av stramare budgetar. Fördelarna med digitaliseringen måste också mätas kontinuerligt för att utvecklingen ska gå i rätt riktning.
En del av de internationella digitaliseringsmätarna når inte upp till Finlands nivå
Digitaliseringens mätning är först i en inledande fas. Den nuvarande uppföljningen fokuserar i hög grad på att mäta antalet transaktioner och tjänster samt kostnaderna. Effekterna av digitaliseringen, och i synnerhet effektiviteten, mäts i mycket liten utsträckning. Brister och betydelse i området har dock identifierats i flera organisationer med en mognare digitaliseringsnivå i Finland och internationellt.
– För att mäta digitaliseringens effektivitet är det bra att vid sidan av punktformiga numeriska mätare ta med element som bedömer organisationernas digitala mognadsnivå. Samverkan mellan dessa kan ge en noggrannare lägesbild av digitaliseringsgraden i olika organisationer och i hela samhället, konstaterar Janne Viskari, generaldirektör för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Enligt internationella index är Finland och de övriga nordiska länderna bland de bästa i världen när det gäller att främja digitaliseringen. Dessa digitaliseringsindex mäter hur väl digitaliseringen framskrider eller hur utvecklad den är i stater eller städer. Å andra sidan sätter indexens målnivå i huvudsak inte ribban tillräckligt högt för en aktör som Finland. Målnivån är ofta ett medelvärde för hela världen, varvid de kriterier som är elektroniska blanketter eller snabba internetförbindelser är etapper som Finland redan har passerat i digitaliseringens tidigare utvecklingsskeden. Å andra sidan varierar också framstegen i digitaliseringen av den offentliga sektorn i Finland mycket mellan olika organisationer.
Digitaliseringens möjligheter och fördelar borde granskas i Finland och andra föregångarländer utifrån kundbehov och kundfördelar som inte följer organisationsgränserna. Samarbete behövs både för utveckling och mätning.
Nyttan med digitaliseringen förverkligas endast i ett omfattande samarbete – siloartad finansiering ett hinder
Utvecklingen och enhetlig användning av de gemensamma tjänsterna försenas av att utvecklingen och finansieringen av den offentliga förvaltningen, och särskilt tjänsterna, är siloartade. Fördelarna med digital infrastruktur realiseras ofta för andra parter än organisationer som investerar i utveckling av tjänster. I det strama ekonomiska läget inom den offentliga förvaltningen fördröjs digitaliseringen också av att finansieringen fokuserar på ämbetsverken.
Finlands digitala infrastruktur är en nödvändig grund för att främja digitaliseringen i den offentliga sektorn.
– Infrastrukturen i sig medför inga konsekvenser och effekter, utan ger möjligheter. Fördelarna med digitaliseringen uppstår ur helheten när organisationer inom den offentliga sektorn använder infrastrukturen på ett heltäckande sätt och med hjälp av den genomför kundorienterade tjänster till exempel med hjälp av Suomi.fi-tjänsterna, säger Viskari.
Utredningen genomfördes av KPMG på beställning av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Bekanta dig med utredningen (på finska)
Mer information:
Generaldirektör Janne Viskari, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, fö[email protected]
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete