Föreningar – visst känner ni till dessa fem saker om smidig ärendehantering i myndigheternas digitala tjänster!
Uträttar din förening ärenden med Skatteförvaltningen? Lämnar ni in ansökningar om understöd eller stöd till kommuner och andra myndigheter? En registrerad förening bör känna till dessa fem saker om Suomi.fi-fullmakter och smidig ärendehantering på föreningens vägnar.
1. Föreningens ordförande kan uträtta ärenden i digitala tjänster och ge fullmakt åt andra, om hen har rätt att företräda föreningen ensam.
Om ordföranden enligt namnteckningsstadgan för en registrerad förening har rätt att ensam företräda föreningen, kan hen uträtta ärenden för föreningens räkning i digitala tjänster utan särskild fullmakt. Hen kan också ge fullmakter åt andra eller till exempel en bokföringsbyrå för uträttandet av ärenden för föreningens räkning.
Suomi.fi-fullmakter kontrollerar automatiskt ordförandens rätt att uträtta ärenden i föreningsregistret. Om uppgifterna är i skick där är det enkelt att sköta föreningens ärenden.
2. Två föreningsmedlemmar som har rätt att teckna föreningens namn kan nu ge fullmakter tillsammans.
Om två föreningsmedlemmar enligt namnteckningsstadgan för en registrerad förening tillsammans kan företräda föreningen, kan de också själva ge fullmakter i Suomi.fi-fullmakter. Fullmakterna träder ikraft genast då föreningens båda medlemmar med namnteckningsrätt har bekräftat dem.
Från och med augusti behöver man alltså inte skicka in en separat undertecknad fullmaktsansökan till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata för fastställelse. I praktiken blir det lättare än tidigare för tiotusentals föreningar att uträtta ärenden digitalt.
Suomi.fi-fullmakter kontrollerar automatiskt rätten att uträtta ärenden i föreningsregistret. Därför förutsätter fullmakt på egen hand att föreningens uppgifter och de roller som berättigar till att teckna föreningens namn är uppdaterade och entydigt registrerade i föreningsregistret. Om det inte lyckas att ge fullmakt på egen hand lönar det sig att kontrollera föreningens uppgifter hos PRS.
Föreningen kan också fortsättningsvis skicka en undertecknad fullmaktsansökan till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata för fastställelse.
3. Tydliga anvisningar om Suomi.fi-fullmakter för föreningarna
På Suomi.fi finns det nu tydligare anvisningar för föreningarna. Anvisningarna innehåller information om i vilka situationer föreningsmedlemmarna själva kan ge fullmakter i Suomi.fi-fullmakter och när en undertecknad fullmaktsansökan fortfarande behövs.
Tack till alla som gett kundrespons! Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har utvecklat sina anvisningar utifrån era förslag och idéer.
4. Föreningen ska alltid veta vem som har fullmakt att uträtta ärenden för föreningens räkning
Suomi.fi-fullmakter ger personer fulla rättigheter att göra till exempel löneanmälningar, ansökningar om understöd eller skattedeklarationer på föreningens vägnar och att ge andra fullmakt att sköta uppgifterna. Därför ska föreningen se till att dess praxis för att ge, upprätthålla och annullera fullmakter är i skick.
Det lönar sig att skriva ner föreningens egen praxis och uppdatera informationen om vem som getts fullmakter. Det gör det lättare att driva verksamheten också när föreningen får ny styrelse.
5. När behöver en registrerad förening fortfarande en Suomi.fi-fullmaktsansökan?
- Bekräftaren av fullmakten saknar finländsk personbeteckning.
- Bekräftaren av fullmakten inte har tillgång till nätbankskoder eller mobilcertifikat.
- Föreningsregistret inte automatiskt kan förmedla uppgifter till Suomi.fi-fullmakter, eftersom uppgifterna om namnteckningsrätter och -roller är föråldrade, bristfälliga eller oklara.
Observera att en oregistrerad förening inte kan ge fullmakter med Suomi.fi-fullmakter. Användningen av Suomi.fi-fullmakter förutsätter att föreningen har ett FO-nummer.
Vill du veta mer – delta i vårt webbinarium för föreningar den 16 oktober kl. 9
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ordnar ett webbinarium om föreningarnas smidigs digitals ärendehantering. Nu är det ett bra tillfälle att få ordning på Suomi.fi-fullmakterna och göra föreningens digitala ärenden smidigare.
Du kan också skicka oss dina frågor i förväg. Webbinarium är på finska.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete