Yhdistys – tiedäthän nämä viisi asiaa sujuvasta asioinnista viranomaisten digipalveluissa!
Asioiko yhdistyksesi Verohallinnon kanssa? Teettekö avustus- tai tukihakemuksia kunnille ja muille viranomaisille? Rekisteröityneen yhdistyksen on hyvä tietää nämä viisi asiaa Suomi.fi-valtuuksista ja sujuvasta asioinnista yhdistyksen puolesta.
1. Yhdistyksen puheenjohtaja voi asioida digipalveluissa ja valtuuttaa muita, jos hänellä on oikeus edustaa yksin
Jos rekisteröidyn yhdistyksen nimenkirjoitussäännön mukaan puheenjohtajalla on oikeus yksin edustaa yhdistystä, hän voi asioida yhdistyksen puolesta digipalveluissa ilman erillistä valtuutta. Hän voi myös valtuuttaa toisen henkilön tai vaikkapa tilitoimiston asioimaan yhdistyksen puolesta.
Suomi.fi-valtuudet tarkistaa puheenjohtajan asiointioikeuden automaattisesti yhdistysrekisteristä. Jos tiedot ovat siellä kunnossa, yhdistyksen asioiden hoito on helppoa.
2. Valtuuksia voi nyt antaa yhdessä myös kaksi yhdistyksen jäsentä, joilla on yhdistyksen nimenkirjoitusoikeus
Jos rekisteröidyn yhdistyksen nimenkirjoitussäännön mukaan kaksi yhdistyksen jäsentä voi yhdessä edustaa yhdistystä, he voivat myös antaa valtuuksia itse Suomi.fi-valtuuksissa. Valtuudet ovat voimassa heti, kun kumpikin yhdistyksen nimenkirjoitusoikeuden omaava jäsen on vahvistanut ne.
Elokuusta alkaen erillistä allekirjoitettua valtuushakemusta ei siis tarvitse lähettää Digi- ja väestötietovirastoon vahvistettavaksi. Käytännössä kymmenientuhansien yhdistysten digiasiointi on aiempaa helpompaa.
Suomi.fi-valtuudet tarkistaa asiointioikeuden automaattisesti yhdistysrekisteristä. Siksi omatoiminen valtuuttaminen edellyttää sitä, että yhdistyksen tiedot ja nimenkirjoittamiseen oikeuttavat roolit ovat yhdistysrekisterissä ajan tasalla ja yksiselitteisesti rekisteröity. Jos omatoiminen valtuuttaminen ei onnistu, yhdistyksen tiedot kannattaa tarkistaa PRH:sta.
Yhdistys voi myös edelleen lähettää allekirjoitetun valtuushakemuksen Digi- ja väestötietovirastoon vahvistettavaksi.
3. Suomi.fi-valtuuksista selkeät ohjeet yhdistyksille
Suomi.fistä löytyy nyt myös aiempaa selkeämmät ohjeet yhdistyksille. Ohjeissa kerrotaan, missä tilanteessa yhdistyksen jäsenet voivat itse antaa valtuuksia Suomi.fi-valtuuksissa ja milloin yhä tarvitaan allekirjoitettu valtuushakemus.
Kiitos kaikille asiakaspalautetta antaneille! Digi- ja väestötietovirasto on kehittänyt ohjeitaan ehdotuksienne ja ideoittenne pohjalta.
4. Yhdistyksen tulee aina tietää, keillä on valtuuksia asioida yhdistyksen puolesta
Suomi.fi-valtuudet antaa henkilölle täydet oikeudet tehdä esimerkiksi palkkailmoituksia, avustushakemuksia tai veroilmoituksia yhdistyksen puolesta ja valtuuttaa toisia niiden hoitamiseen. Siksi yhdistyksen tulee huolehtia, että sen käytännöt valtuuksien antamiseen, ylläpitoon ja mitätöimiseen ovat kunnossa.
Yhdistyksen omat käytännöt kannattaa kirjata sekä ylläpitää tietoja siitä, keille valtuuksia on annettu. Se helpottaa toiminnan pyöritystä myös yhdistyksen hallituksen vaihtuessa.
5. Milloin rekisteröity yhdistys tarvitsee edelleen Suomi.fi-valtuushakemuksen?
- Valtuuden vahvistajalla ei ole suomalaista henkilötunnusta.
- Valtuuden vahvistajalla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta.
- Yhdistysrekisteri ei voi välittää automaattisesti tietoja Suomi.fi-valtuuksiin, sillä tiedot nimenkirjoitusoikeuksista ja rooleista ovat vanhentuneet, puutteelliset tai epäselvät.
Huomaa, että rekisteröimätön yhdistys ei voi valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksilla. Suomi.fi-valtuuksien käyttö edellyttää, että yhdistyksellä on y-tunnus.
Haluatko tietää lisää – osallistu webinaariimme yhdistyksille 16.10. klo 9
Digi- ja väestötietovirasto järjestää webinaarin sujuvasta yhdistysten digiasioinnista. Nyt on hyvä hetki laittaa Suomi.fi-valtuudet kuntoon ja sujuvoittaa yhdistyksen digiasiointia.
Voit lähettää meille kysymyksiäsi myös ennakkoon.
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete