Yhdistys – tiedäthän nämä viisi asiaa sujuvasta asioinnista viranomaisten digipalveluissa!
Asioiko yhdistyksesi Verohallinnon kanssa? Teettekö avustus- tai tukihakemuksia kunnille ja muille viranomaisille? Rekisteröityneen yhdistyksen on hyvä tietää nämä viisi asiaa Suomi.fi-valtuuksista ja sujuvasta asioinnista yhdistyksen puolesta.
1. Yhdistyksen puheenjohtaja voi asioida digipalveluissa ja valtuuttaa muita, jos hänellä on oikeus edustaa yksin
Jos rekisteröidyn yhdistyksen nimenkirjoitussäännön mukaan puheenjohtajalla on oikeus yksin edustaa yhdistystä, hän voi asioida yhdistyksen puolesta digipalveluissa ilman erillistä valtuutta. Hän voi myös valtuuttaa toisen henkilön tai vaikkapa tilitoimiston asioimaan yhdistyksen puolesta.
Suomi.fi-valtuudet tarkistaa puheenjohtajan asiointioikeuden automaattisesti yhdistysrekisteristä. Jos tiedot ovat siellä kunnossa, yhdistyksen asioiden hoito on helppoa.
2. Valtuuksia voi nyt antaa yhdessä myös kaksi yhdistyksen jäsentä, joilla on yhdistyksen nimenkirjoitusoikeus
Jos rekisteröidyn yhdistyksen nimenkirjoitussäännön mukaan kaksi yhdistyksen jäsentä voi yhdessä edustaa yhdistystä, he voivat myös antaa valtuuksia itse Suomi.fi-valtuuksissa. Valtuudet ovat voimassa heti, kun kumpikin yhdistyksen nimenkirjoitusoikeuden omaava jäsen on vahvistanut ne.
Elokuusta alkaen erillistä allekirjoitettua valtuushakemusta ei siis tarvitse lähettää Digi- ja väestötietovirastoon vahvistettavaksi. Käytännössä kymmenientuhansien yhdistysten digiasiointi on aiempaa helpompaa.
Suomi.fi-valtuudet tarkistaa asiointioikeuden automaattisesti yhdistysrekisteristä. Siksi omatoiminen valtuuttaminen edellyttää sitä, että yhdistyksen tiedot ja nimenkirjoittamiseen oikeuttavat roolit ovat yhdistysrekisterissä ajan tasalla ja yksiselitteisesti rekisteröity. Jos omatoiminen valtuuttaminen ei onnistu, yhdistyksen tiedot kannattaa tarkistaa PRH:sta.
Yhdistys voi myös edelleen lähettää allekirjoitetun valtuushakemuksen Digi- ja väestötietovirastoon vahvistettavaksi.
3. Suomi.fi-valtuuksista selkeät ohjeet yhdistyksille
Suomi.fistä löytyy nyt myös aiempaa selkeämmät ohjeet yhdistyksille. Ohjeissa kerrotaan, missä tilanteessa yhdistyksen jäsenet voivat itse antaa valtuuksia Suomi.fi-valtuuksissa ja milloin yhä tarvitaan allekirjoitettu valtuushakemus.
Kiitos kaikille asiakaspalautetta antaneille! Digi- ja väestötietovirasto on kehittänyt ohjeitaan ehdotuksienne ja ideoittenne pohjalta.
4. Yhdistyksen tulee aina tietää, keillä on valtuuksia asioida yhdistyksen puolesta
Suomi.fi-valtuudet antaa henkilölle täydet oikeudet tehdä esimerkiksi palkkailmoituksia, avustushakemuksia tai veroilmoituksia yhdistyksen puolesta ja valtuuttaa toisia niiden hoitamiseen. Siksi yhdistyksen tulee huolehtia, että sen käytännöt valtuuksien antamiseen, ylläpitoon ja mitätöimiseen ovat kunnossa.
Yhdistyksen omat käytännöt kannattaa kirjata sekä ylläpitää tietoja siitä, keille valtuuksia on annettu. Se helpottaa toiminnan pyöritystä myös yhdistyksen hallituksen vaihtuessa.
5. Milloin rekisteröity yhdistys tarvitsee edelleen Suomi.fi-valtuushakemuksen?
- Valtuuden vahvistajalla ei ole suomalaista henkilötunnusta.
- Valtuuden vahvistajalla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta.
- Yhdistysrekisteri ei voi välittää automaattisesti tietoja Suomi.fi-valtuuksiin, sillä tiedot nimenkirjoitusoikeuksista ja rooleista ovat vanhentuneet, puutteelliset tai epäselvät.
Huomaa, että rekisteröimätön yhdistys ei voi valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksilla. Suomi.fi-valtuuksien käyttö edellyttää, että yhdistyksellä on y-tunnus.
Haluatko tietää lisää – osallistu webinaariimme yhdistyksille 16.10. klo 9
Digi- ja väestötietovirasto järjestää webinaarin sujuvasta yhdistysten digiasioinnista. Nyt on hyvä hetki laittaa Suomi.fi-valtuudet kuntoon ja sujuvoittaa yhdistyksen digiasiointia.
Voit lähettää meille kysymyksiäsi myös ennakkoon.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö