Hyppää sisältöön

Yhdistys – tiedäthän nämä viisi asiaa sujuvasta asioinnista viranomaisten digipalveluissa!

Julkaisuajankohta 3.9.2024 9.23
Tiedote

Asioiko yhdistyksesi Verohallinnon kanssa? Teettekö avustus- tai tukihakemuksia kunnille ja muille viranomaisille? Rekisteröityneen yhdistyksen on hyvä tietää nämä viisi asiaa Suomi.fi-valtuuksista ja sujuvasta asioinnista yhdistyksen puolesta.

1. Yhdistyksen puheenjohtaja voi asioida digipalveluissa ja valtuuttaa muita, jos hänellä on oikeus edustaa yksin

Jos rekisteröidyn yhdistyksen nimenkirjoitussäännön mukaan puheenjohtajalla on oikeus yksin edustaa yhdistystä, hän voi asioida yhdistyksen puolesta digipalveluissa ilman erillistä valtuutta. Hän voi myös valtuuttaa toisen henkilön tai vaikkapa tilitoimiston asioimaan yhdistyksen puolesta.

Suomi.fi-valtuudet tarkistaa puheenjohtajan asiointioikeuden automaattisesti yhdistysrekisteristä. Jos tiedot ovat siellä kunnossa, yhdistyksen asioiden hoito on helppoa.

2. Valtuuksia voi nyt antaa yhdessä myös kaksi yhdistyksen jäsentä, joilla on yhdistyksen nimenkirjoitusoikeus

Jos rekisteröidyn yhdistyksen nimenkirjoitussäännön mukaan kaksi yhdistyksen jäsentä voi yhdessä edustaa yhdistystä, he voivat myös antaa valtuuksia itse Suomi.fi-valtuuksissa. Valtuudet ovat voimassa heti, kun kumpikin yhdistyksen nimenkirjoitusoikeuden omaava jäsen on vahvistanut ne.

Elokuusta alkaen erillistä allekirjoitettua valtuushakemusta ei siis tarvitse lähettää Digi- ja väestötietovirastoon vahvistettavaksi. Käytännössä kymmenientuhansien yhdistysten digiasiointi on aiempaa helpompaa.

Suomi.fi-valtuudet tarkistaa asiointioikeuden automaattisesti yhdistysrekisteristä. Siksi omatoiminen valtuuttaminen edellyttää sitä, että yhdistyksen tiedot ja nimenkirjoittamiseen oikeuttavat roolit ovat yhdistysrekisterissä ajan tasalla ja yksiselitteisesti rekisteröity. Jos omatoiminen valtuuttaminen ei onnistu, yhdistyksen tiedot kannattaa tarkistaa PRH:sta.

Yhdistys voi myös edelleen lähettää allekirjoitetun valtuushakemuksen Digi- ja väestötietovirastoon vahvistettavaksi.


3. Suomi.fi-valtuuksista selkeät ohjeet yhdistyksille

Suomi.fistä löytyy nyt myös aiempaa selkeämmät ohjeet yhdistyksille. Ohjeissa kerrotaan, missä tilanteessa yhdistyksen jäsenet voivat itse antaa valtuuksia Suomi.fi-valtuuksissa ja milloin yhä tarvitaan allekirjoitettu valtuushakemus.

Kiitos kaikille asiakaspalautetta antaneille! Digi- ja väestötietovirasto on kehittänyt ohjeitaan ehdotuksienne ja ideoittenne pohjalta.


4. Yhdistyksen tulee aina tietää, keillä on valtuuksia asioida yhdistyksen puolesta

Suomi.fi-valtuudet antaa henkilölle täydet oikeudet tehdä esimerkiksi palkkailmoituksia, avustushakemuksia tai veroilmoituksia yhdistyksen puolesta ja valtuuttaa toisia niiden hoitamiseen. Siksi yhdistyksen tulee huolehtia, että sen käytännöt valtuuksien antamiseen, ylläpitoon ja mitätöimiseen ovat kunnossa.

Yhdistyksen omat käytännöt kannattaa kirjata sekä ylläpitää tietoja siitä, keille valtuuksia on annettu. Se helpottaa toiminnan pyöritystä myös yhdistyksen hallituksen vaihtuessa.


5.  Milloin rekisteröity yhdistys tarvitsee edelleen Suomi.fi-valtuushakemuksen?

  • Valtuuden vahvistajalla ei ole suomalaista henkilötunnusta.
  • Valtuuden vahvistajalla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta.
  • Yhdistysrekisteri ei voi välittää automaattisesti tietoja Suomi.fi-valtuuksiin, sillä tiedot nimenkirjoitusoikeuksista ja rooleista ovat vanhentuneet, puutteelliset tai epäselvät.

Huomaa, että rekisteröimätön yhdistys ei voi valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksilla. Suomi.fi-valtuuksien käyttö edellyttää, että yhdistyksellä on y-tunnus.

Haluatko tietää lisää – osallistu webinaariimme yhdistyksille 16.10. klo 9


Digi- ja väestötietovirasto järjestää webinaarin sujuvasta yhdistysten digiasioinnista. Nyt on hyvä hetki laittaa Suomi.fi-valtuudet kuntoon ja sujuvoittaa yhdistyksen digiasiointia.

Voit lähettää meille kysymyksiäsi myös ennakkoon.

Ilmoittaudu »