Inom projektet Prioritera digitalt söks lösningar för att minska mängden papperspost myndigheterna skickar
Syftet med projektet Prioritera digitalt som inleds vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata är att söka lösningar för att minska mängden papperspost myndigheterna skickar. I och med kommande lagändringar kommer medborgare med digitala färdigheter i första hand att få myndighetspost digitalt. Projektet Prioritera digitalt är en del av finansministeriets Program för att prioritera digitala myndighetstjänster.
Enligt statsminister Petteri Orpos regeringsprogram ska Finland stegvis övergå till att prioritera digitala tjänster i myndighetsärenden. Detta förutsätter att lagstiftningen ändras så att digital myndighetskommunikation blir den primära kanalen för dem som har möjlighet till det. Lagstiftningen avses träda i kraft 2026.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata möjliggör ändringen genom att utveckla Suomi.fi-meddelandena så att de motsvarar kommande lagändringar och genom att stöda organisationer och slutanvändare i användningen av tjänsten Meddelanden. Utvecklingsarbetet utförs på ett kundorienterat sätt i samarbete med medborgarna och de organisationer som använder tjänsten. För närvarande använder 1,3 miljoner finländare Suomi.fi-meddelanden. Efter lagändringarna skulle antalet användare öka till cirka 4 miljoner.
– Utöver den tekniska utvecklingen satsar vi i reformen på att medborgarna och organisationerna ska få tillräckligt med information om den kommande förändringen och dess konsekvenser. Vi beaktar också medborgarnas behov av digitalt stöd och strävar efter att förutse behoven. Vårt mål är att göra det smidigare att sköta ärenden med myndigheterna genom att öka antalet meddelanden som skickas via Suomi.fi-meddelanden. Då minskar också mängden papperspost. Ändringen lägger samtidigt grunden till en i första hand digital myndighetskommunikation, berättar överdirektör Timo Salovaara.
Välkommen på Prioritera digitalt-informationsmöte i augusti 2024!
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ordnar ett Prioritera digitalt-informationsmöte fredagen den 23 augusti 2024 kl. 9.00–10.30. Vid mötet presenteras färdplanen för projektet och målen för samarbetet med intressentgrupperna.
För vem?
Informationsmötet är avsett för personer som ansvarar för digital utveckling, kundupplevelse och kommunikation inom den statliga och kommunala sektorn och inom välfärdsområdena, förtroendevalda, medborgarorganisationer och systemleverantörer som i sina tjänster möjliggör utnyttjande av Suomi.fi-meddelanden.
Var?
Man kan delta i informationsmötet på plats i Tankehörnan (Universitetsgatan 4, Helsingfors) eller via en sändning från mötet.
Under mötet kan man också ställa frågor, vilka kan skickas i förväg i samband med anmälan.
Anmäl dig till Prioritera digitalt -informationsmötet 23.8.2024
Läs mer om reformen
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas projekt Prioritera digitalt är en del av finansministeriets Program för att prioritera digitala myndighetstjänster.
- Finansministeriet: Programmet för att prioritera digitala myndighetstjänster
- Finansministeriets pressmeddelande 8.4.2024: Myndighetspost till medborgare sänds i framtiden i regel elektroniskt
- Vanliga frågor, DVV.fi (på finska): https://dvv.fi/kysymyksia-ja-vastauksia-digitaalisen-viranomaisviestinnan-ensisijaisuudesta
Mer information
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, överdirektör Timo Salovaara, tfn 0295 535 303, [email protected]
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, ledande sakkunnig Annette Hotari, tfn. 0295 535 028, [email protected]
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete