Bättre digitala tjänster med hjälp av Kvalitetsverktyg
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har utvecklat Kvalitetsverktygen som en del av Programmet för främjande av digitalisering. Med Kvalitetsverktygen kan organisat-ionerna bedöma och utveckla kvaliteten på sina digitala tjänster. Med hjälp av kvalitetsverk-tyget kan organisationerna sträva efter en enhetlig kund- och ärendeupplevelse.
Vad är Kvalitetsverktyg?
Med Kvalitetsverktygen kan organisationerna bedöma och utveckla kvaliteten på sina digitala tjänster:
- Med hjälp av Självutvärderingsverktyget kan organisationer bedöma kvaliteten på sina digitala tjänster mot nationella kvalitetskriterier och få stöd för utveckling.
- Med hjälp av Verktyget för användarrespons har tjänsteleverantörerna möjlighet att få informat-ion och respons från kunderna om uträttande av ärenden i e-tjänsten. Användarrespons ges på skalan 1–5 efter ärendehanteringen. Dessutom har användaren möjlighet att ge öppen respons om att uträtta ärenden i e-tjänsten.
- Uppgifterna i Kvalitetsverktygen kan följas upp och jämföras i användargränssnittet. Uppgifter i självutvärderingar och kundrespons samlas in så att de kan jämföras med andra tjänster med olika faktorer.
- Dessutom kan organisationen öka användningen av e-tjänsterna. Senare gör Kvalitetsverktygen det möjligt att granska uppgifterna om tjänsternas användningsgrad.
Vi kartlägger intresset för att använda Kvalitetsverktyganvända
Kvalitetsverktygen publiceras för att tas i bruk i alla organisationer våren 2022. MDB infor-merar senare om en noggrannare tidtabell.
Du kan anmäla intresse för att ta i bruk Kvalitetsverktyg och anmäla dig till distributionslistan för Kvalitetsverktyg.
• Anmäl dig till distributionslistan Länk till en annan webbplatsÖppnas i ny flik (På finska)
Information om ibruktagandet av Kvalitetsverktyg i Serviceadministrationen
Det är gratis att använda Kvalitetsverktygen, men varje organisation står för eventuella kostnader för ibruktagandet. Anvisningar för ibruktagande och användning av Kvalitetsverktyg samt teknisk dokumentation publiceras i Suomi.fi-serviceadministrationen
Ibruktagandet förutsätter användningstillstånd för Suomi.fi-servicedatalagret (SDL), eftersom Kvalitetsverktygen ansluts till de tjänster/servicekanaler som beskrivs i SDL. Organisationer som redan har användningstillstånd för Servicedatalagret behöver inget separat användningstillstånd för Kvalitetsverktygen. Det är frivilligt att använda Kvalitetsverktygen.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete