Tillgänglighetsutlåtande: Tjänsten ajourhållning av byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsten ajourhållning av byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet och dess språkversioner. Tjänsten upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Detta utlåtande har upprättats 15.9.2020.

Vi strävar efter att säkerställa webtjänstens tillgänglighet enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster). Det att tillgänglighet beaktas främjar likvärdighet så att vem som helst kan använda våra tjänster och förstå innehåller i tjänsten. Webbtjänsten kan även användas enkelt av personer med funktionsnedsättning med hjälp av olika hjälpmedel.

Ajourhållningen av byggnads- och lägenhetsuppgifter som upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har publicerats 10.11.2014. Observationerna i detta tillgänglighetsutlåtande baserar sig på utvärderingen som gjorts av en tredje part. I utvärderingen har använts utvärderingsverktyg samt expertbedömningar. 

Hur tillgänglig är webbtjänsten?

Största delen av webbtjänsten uppfyller A- och AA-nivåns tillgänglighetskriterier (WCAG-kriterierna 2.1) som nämns i lagen. Brister i tillgänglighet som förekommer på webbtjänsten är beskrivna nedan.

Innehållet i webbtjänsten som inte är tillgängligt

Mängden av användare av ajourhållningen av byggnads- och lägenhetsuppgifter är mycket liten och i vår kännedom via användaradministrationen. Tjänsten används enbart av kommunernas och statens tjänstemän. Därför har vi inte i planerat att korrigera alla brister tills vidare och vi tillämpar därför undantaget om oproportionell börda enligt artikel 5 i tillgänglighetsdirektivet på följande funktioner:

  • Tjänsten är inte responsiv. (WCAG 1.4.10)
  • I tjänsten har använts en del html-märkning, tabeller i sidlayouten. (WCAG 1.3.1)

Tillgängliga filer

Det är möjligt att ladda ner pdf-filer i tjänsten som inte uppfyller alla krav om tillgänglighet. En del av problemen i samband med pdf-filer orsakas av tekniken som använts av en tredje part och det är många gånger omöjligt att påverka deras val av teknik. Korrigeringen av pdf-filerna så att de alla är tillgängliga är krävande att genomföra gentemot fördelar detta skulle medföra. På grund av oproportionell börda korrigeras inte pdf-filer som skapats före 23.9.2020 så att de är fullständigt tillgängliga.

Upptäckte du en tillgänglighetsbrist i vår digitala tjänst? 

Beskriv den för oss och vi ska göra vårt bästa för att åtgärda den. Ifall du upptäcker tillgänglighetsproblem i tjänsten, ge först feedback till oss som underhåller tjänsten. Vi besvarar er feedback snarast eller senast inom två veckor.

Feedback on tillgänglighet kan du skicka till oss per e-post till adressen tillganglighet(at)dvv.fi eller via feedbackformuläret i applikationen.

Om du inte är nöjd med det svar du har fått eller inte får något svar alls inom två veckor kan du lämna in en anmälan om bristande tillgänglighet till Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Regionförvaltningsverket i Södra Finland, Enheten för tillgänglighetssyn
https://www.tillgänglighetskrav.fi/
webbtillganglighet(at)rfv.fi
tel. 0295 016 000 (växel)

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra den digitala tillgängligheten

Vi strävar till att fortgående förbättra webbplatsens tillgänglighet. I vårt planerings- och utvecklingsarbete beaktar vi fortgående de digitala tjänsternas tillgänglighet.