Telefontjänsten för personkunder betjänar kl. 9-12 – Prova våra chattjänster i flyttärenden och förmyndarskapsärenden
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata koncentrerar personkundernas telefontjänst till att betjäna kunderna vardagar kl. 9-12. Ändringen träder i kraft 1.9.2020. Vid sidan av telefontjänsten öppnar vi alternativa kundservicekanaler.
Chattjänster tas i bruk i flyttrådgivningen samt i förmyndar- och intressebevakningsärenden.
Från och med 1.9 tar vi i bruk chattbaserade kundtjänster i flyttärenden samt i förmyndar- och intressebevakningsärenden. Chattkanalerna betjänar vardagar kl. 9-15.
Chatten för flyttärenden betjänar via chatten på myndighetens Facebooksida. Chattjänsten för förmyndarskapsärenden fungerar å sin sida på MDB:s webbplats, när användaren går vidare till sidan för Förmyndarskap och intressebevakning.
”Med hjälp av chatten strävar vi efter att erbjuda en ny slags servicekanal även för de kunder som har svårt att uträtta ärenden till exempel via vår telefontjänst”, berättar Heidi Rantatulkkila, direktör för personkundernas tjänster vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Endast allmänna frågor via chatten
Via chattjänsterna kan man ställa allmänna frågor om flyttning samt om förmyndarskap och intressebevakning. Eftersom kanalen inte är skyddad ska känsliga uppgifter, såsom personbeteckningar, inte anges via chatten. Chattjänsten kan inte heller svara på frågor som gäller behandlingen av redan anhängiga ärenden.
De chattjänster som nu öppnas är försök, och utifrån erfarenheterna från dem bedömer Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata hur chattservicekanalerna ska utvecklas i framtiden.
Besök med tidsbeställning
För att förhindra spridningen av coronaviruset fungerar besöksärendena hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata tills vidare med tidsbeställning. Vi rekommenderar att du kontaktar oss i första hand per telefon eller genom att använda våra e-tjänster.
Om du inte kan sköta ditt ärende elektroniskt eller per telefon kan du boka tid till vårt serviceställe.
- Via den elektroniska tidsbokningstjänsten
- Genom att ringa det servicespecifika numret, varvid tjänstemannen kan boka en besökstid åt dig. Se våra servicetelefonnummer här.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata betjänar i hela landet, så du kan vid behov uträtta ärenden på vilket som helst av våra serviceställen.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Val och rösträtt
- Förmyndarskap
- Intressebevakningsfullmakt
- Enklare alternativ till intressebevakning
- Förordnande av intressebevakare
- Intressebevakarens person och uppgifter
- Intressebevakning för en minderårig
- Vem kan vara intressebevakare?
- Rättshandlingar som kräver tillstånd
- Förordnade av ställföreträdande intressebevakare
- Intressebevakningens upphörande
- Att avstå från uppdraget som intressebevakare
- Bevakning av en frånvarande persons eller en blivande egendomsägares intressen
- Övervakning av intressebevakarens verksamhet
- Begränsning av handlingsbehörigheten och omyndigförklaring
- Utdrag registret över förmynderskapsärenden
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Uppdatering av kundregister
- Urvalstjänster
- Befolkningsdatasystemets söktjänster
- Magistratregistrens söktjänster
- Registerutdrag
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Om myndigheten