Henkilöasiakkaiden puhelinpalvelu palvelee klo 9-12 – Kokeile muuttoasioissa ja holhoustoimen asioissa chat-palvelujamme
Digi- ja väestötietovirasto keskittää henkilöasiakkaiden puhelinpalvelun palvelemaan asiakkaita arkisin klo 9-12. Muutos tulee voimaan 1.9.2020 alkaen. Puhelinpalvelun rinnalle avaamme vaihtoehtoisia asiakaspalvelukanavia.
Chat-palvelut käyttöön muuttoneuvonnassa ja holhous- ja edunvalvonta-asioissa
1.9. alkaen otamme käyttöön chat-muotoiset asiakaspalvelut muuttoasioissa sekä holhous- ja edunvalvonta-asioissa. Chat-kanavat palvelevat arkisin klo 9-15.
Muuttoasioiden chat palvelee viraston Facebook-sivujen kautta toimivassa chatissä. Holhousasioiden chat-palvelu puolestaan on käytössä DVV:n verkkosivuilla, kun käyttäjä siirtyy sivujen Holhous ja edunvalvonta -osioon.
”Pyrimme chatin myötä tarjoamaan uudenlaisen asiointikanavan myös niille asiakkaille, joille asiointi esimerkiksi puhelinpalvelumme kautta on hankalaa”, kertoo henkilöasiakkaiden palvelujen johtaja Heidi Rantatulkkila Digi- ja väestötietovirastosta.
Chatin kautta vain yleisiä kysymyksiä
Chat-palvelujen kautta voi esittää yleisiä kysymyksiä muuttoihin sekä holhoukseen ja edunvalvontaan liittyen. Koska kanava ei ole suojattu, chatin kautta ei tule ilmoittaa arkaluonteisia tietoja, kuten henkilötunnuksia. Chat-palvelu ei myöskään pysty vastaamaan jo vireillä olevien asioiden käsittelyn vaiheeseen liittyviin kysymyksiin.
Nyt avattavat chat-palvelut ovat kokeiluja, ja niistä saatujen kokemusten perusteella Digi- ja väestötietovirasto arvioi chat-palvelukanavien kehittämistä tulevaisuudessa.
Käyntiasiointi ajanvarauksella
Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi Digi- ja väestötietoviraston käyntiasiointi toimii toistaiseksi ajanvarauksella. Suosittelemme asioimaan kanssamme ensisijaisesti puhelimitse tai käyttämällä sähköisiä asiointipalvelujamme.
Jos et pysty hoitamaan asiaasi sähköisesti tai puhelimitse, voit varata ajan palvelupaikkaamme.
- Sähköisen ajanvarauspalvelun kautta
- soittamalla palvelukohtaiseen asiointinumeroon, jolloin virkailija voi varata sinulle tapaamisajan. Katso asiointipuhelinnumeromme täältä.
Digi- ja väestötietovirasto palvelee valtakunnallisesti, joten voit tarvittaessa asioida missä tahansa palvelupaikassamme.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö