Henkilöasiakkaiden puhelinpalvelu palvelee klo 9-12 – Kokeile muuttoasioissa ja holhoustoimen asioissa chat-palvelujamme
Digi- ja väestötietovirasto keskittää henkilöasiakkaiden puhelinpalvelun palvelemaan asiakkaita arkisin klo 9-12. Muutos tulee voimaan 1.9.2020 alkaen. Puhelinpalvelun rinnalle avaamme vaihtoehtoisia asiakaspalvelukanavia.
Chat-palvelut käyttöön muuttoneuvonnassa ja holhous- ja edunvalvonta-asioissa
1.9. alkaen otamme käyttöön chat-muotoiset asiakaspalvelut muuttoasioissa sekä holhous- ja edunvalvonta-asioissa. Chat-kanavat palvelevat arkisin klo 9-15.
Muuttoasioiden chat palvelee viraston Facebook-sivujen kautta toimivassa chatissä. Holhousasioiden chat-palvelu puolestaan on käytössä DVV:n verkkosivuilla, kun käyttäjä siirtyy sivujen Holhous ja edunvalvonta -osioon.
”Pyrimme chatin myötä tarjoamaan uudenlaisen asiointikanavan myös niille asiakkaille, joille asiointi esimerkiksi puhelinpalvelumme kautta on hankalaa”, kertoo henkilöasiakkaiden palvelujen johtaja Heidi Rantatulkkila Digi- ja väestötietovirastosta.
Chatin kautta vain yleisiä kysymyksiä
Chat-palvelujen kautta voi esittää yleisiä kysymyksiä muuttoihin sekä holhoukseen ja edunvalvontaan liittyen. Koska kanava ei ole suojattu, chatin kautta ei tule ilmoittaa arkaluonteisia tietoja, kuten henkilötunnuksia. Chat-palvelu ei myöskään pysty vastaamaan jo vireillä olevien asioiden käsittelyn vaiheeseen liittyviin kysymyksiin.
Nyt avattavat chat-palvelut ovat kokeiluja, ja niistä saatujen kokemusten perusteella Digi- ja väestötietovirasto arvioi chat-palvelukanavien kehittämistä tulevaisuudessa.
Käyntiasiointi ajanvarauksella
Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi Digi- ja väestötietoviraston käyntiasiointi toimii toistaiseksi ajanvarauksella. Suosittelemme asioimaan kanssamme ensisijaisesti puhelimitse tai käyttämällä sähköisiä asiointipalvelujamme.
Jos et pysty hoitamaan asiaasi sähköisesti tai puhelimitse, voit varata ajan palvelupaikkaamme.
- Sähköisen ajanvarauspalvelun kautta
- soittamalla palvelukohtaiseen asiointinumeroon, jolloin virkailija voi varata sinulle tapaamisajan. Katso asiointipuhelinnumeromme täältä.
Digi- ja väestötietovirasto palvelee valtakunnallisesti, joten voit tarvittaessa asioida missä tahansa palvelupaikassamme.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Holhous ja edunvalvonta
- Edunvalvontaa kevyempiä vaihtoehtoja
- Edunvalvontavaltuutus eli tuen tarpeen ennakointi
- Kuka voi toimia edunvalvojana?
- Alaikäisen edunvalvonta
- Edunvalvojan määrääminen
- Edunvalvojan tehtävät
- Edunvalvojan tilivelvollisuus
- Lupaa edellyttävät toimenpiteet edunvalvonnassa
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Edunvalvojan tehtävistä luopuminen
- Holhousviranomaisen valvonnan keinot
- Poissaolevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Toimintakelpoisuuden rajoittaminen ja vajaavaltaiseksi julistaminen
- Tietoa mm. lääkäreille, viranomaisille ja muille tahoille
- Holhousasioiden rekisteristä annettavat otteet
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Ilmoitus muutosta ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Osoitepalvelu
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Kansalaisneuvonta
- Kaikki lomakkeet
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Asiakasrekisterien päivityspalvelut
- Poimintapalvelut
- Väestötietojärjestelmän hakupalvelut
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Digituki
- Digiturvapalvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Verkkoasiointi
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Tietoa virastosta