Henkilöasiakkaiden puhelinpalvelu palvelee klo 9-12 – Kokeile muuttoasioissa ja holhoustoimen asioissa chat-palvelujamme
Digi- ja väestötietovirasto keskittää henkilöasiakkaiden puhelinpalvelun palvelemaan asiakkaita arkisin klo 9-12. Muutos tulee voimaan 1.9.2020 alkaen. Puhelinpalvelun rinnalle avaamme vaihtoehtoisia asiakaspalvelukanavia.
Chat-palvelut käyttöön muuttoneuvonnassa ja holhous- ja edunvalvonta-asioissa
1.9. alkaen otamme käyttöön chat-muotoiset asiakaspalvelut muuttoasioissa sekä holhous- ja edunvalvonta-asioissa. Chat-kanavat palvelevat arkisin klo 9-15.
Muuttoasioiden chat palvelee viraston Facebook-sivujen kautta toimivassa chatissä. Holhousasioiden chat-palvelu puolestaan on käytössä DVV:n verkkosivuilla, kun käyttäjä siirtyy sivujen Holhous ja edunvalvonta -osioon.
”Pyrimme chatin myötä tarjoamaan uudenlaisen asiointikanavan myös niille asiakkaille, joille asiointi esimerkiksi puhelinpalvelumme kautta on hankalaa”, kertoo henkilöasiakkaiden palvelujen johtaja Heidi Rantatulkkila Digi- ja väestötietovirastosta.
Chatin kautta vain yleisiä kysymyksiä
Chat-palvelujen kautta voi esittää yleisiä kysymyksiä muuttoihin sekä holhoukseen ja edunvalvontaan liittyen. Koska kanava ei ole suojattu, chatin kautta ei tule ilmoittaa arkaluonteisia tietoja, kuten henkilötunnuksia. Chat-palvelu ei myöskään pysty vastaamaan jo vireillä olevien asioiden käsittelyn vaiheeseen liittyviin kysymyksiin.
Nyt avattavat chat-palvelut ovat kokeiluja, ja niistä saatujen kokemusten perusteella Digi- ja väestötietovirasto arvioi chat-palvelukanavien kehittämistä tulevaisuudessa.
Käyntiasiointi ajanvarauksella
Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi Digi- ja väestötietoviraston käyntiasiointi toimii toistaiseksi ajanvarauksella. Suosittelemme asioimaan kanssamme ensisijaisesti puhelimitse tai käyttämällä sähköisiä asiointipalvelujamme.
Jos et pysty hoitamaan asiaasi sähköisesti tai puhelimitse, voit varata ajan palvelupaikkaamme.
- Sähköisen ajanvarauspalvelun kauttaLinkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessäyja-external-link-opens-in-a-new-tab
- soittamalla palvelukohtaiseen asiointinumeroon, jolloin virkailija voi varata sinulle tapaamisajan. Katso asiointipuhelinnumeromme täältä.
Digi- ja väestötietovirasto palvelee valtakunnallisesti, joten voit tarvittaessa asioida missä tahansa palvelupaikassamme.